Development

Privacy
google

Google brengt ontwikkelaarsversie Privacy Sandbox uit

Nieuw model voor online advertenties. 

© CC BY 2.0 - Flickr.com Roman Boed
3 mei 2022

Nieuw model voor online advertenties. 

Google komt met een ontwikkelaarsversie van de Privacy Sandbox. Het bedrijf heeft een preview van een nieuwe model voor het tonen van mobiele advertenties beschikbaar gemaakt voor Android.  

Google meldt de lancering van de preview van de Privacy Sandbox op de officiële website. De Amerikanen zijn voor een groot deel afhankelijk van advertentie-inkomsten, maar willen op dit terrein graag gehoor geven aan nieuwe eisen voor transparantie. In de Privacy Sandbox experimenteert het bedrijf met oplossingen voor het verdwijnen van Third-party cookies.

Met de ontwikkelaarsversie voor Android kunnen ontwikkelaars alvast een inkijkje krijgen in het nieuwe model voor online advertenties. Sinds de aankondiging hebben volgens Google vele ontwikkelaars ontwerpvoorstellen gemaakt voor een nieuw model voor mobiele advertenties. “Uw feedback is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat we oplossingen bouwen die voor iedereen werken, dus blijf deze delen via de Android-ontwikkelaarssite”, aldus Google.

Met de eerste ontwikkelaarspreview die een eerste versie van SDK Runtime en Topics API toont, kunnen ontwikkelaars de nieuwe technologieën vooraf testen en evalueren. “Dit is een voorbeeld, dus sommige functies zijn mogelijk nog niet geïmplementeerd en de functionaliteit kan worden gewijzigd”, waarschuwt Google.

Einde aan third-party cookies

De Amerikanen willen met behulp van de Privacy Sandbox op een meer privacybewuste manier omgaan met advertenties. Dat betekent onder meer dat data van gebruikers door minder en met minder externe partijen wordt gedeeld. Google meldde in januari dat het zijn veel bekritiseerde systeem voor het uitserveren van gepersonaliseerde advertenties op basis van cookies wilde inwisselen voor een alternatief.  

Het gewraakte Federated Learning of Cohorts (FLoC)-systeem moest aan de kant worden gezet. Dit systeem diende jarenlang om gebruikers te trakteren op gerichte advertenties, gebaseerd op cookies van sites die profielinformatie bevatten. Het nieuwe systeem genaamd Topics gebruikt geen cookies meer, maar destilleert een grover profiel uit de informatie die browsers opslaan over bezochte sites in de 'geschiedenis' van de afgelopen dagen.

Inzicht geven

Google gaf aan van plan te zijn elke gebruiker eigen inzicht te geven in de topics die in de Chrome-browser zijn verzameld. Vervolgens is het mogelijk specifieke topics te verwijderen of de hele Topics-sectie te deactiveren. Chrome is momenteel met flinke voorsprong de meest gebruikte browser ter wereld en heeft die marktpositie al geruime tijd.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.