Overslaan en naar de inhoud gaan

Glasvezel jaagt groei breedband aan

Gedurende het tweede kwartaal groeide het aantal breedbandaansluitingen met 48.000 naar 7,24 miljoen op 30 juni 2016. De groei blijft daarmee achter bij de toename van het aantal breedbandaansluitingen in de voorgaande twee kwartalen. Maar vergeleken bij het tweede kwartaal van 2015, toen de breedbandmarkt met 13.000 aansluitingen groeide, was de toename wel bijna vier keer zo groot.
e-mail, internet, online

Glasvezel blijft de aanjager van de groei ,met een plus van 4,1 procent in het tweede kwartaal. Ruim 14 procent van de breedbandaansluitingen is nu gebaseerd op glasvezel. Met meer dan 3,3 miljoen aansluitingen blijft kabel de meest populaire breedbandtechnologie in Nederland; kabelaansluitingen vertoonden ook een lichte groei. DSL verloor 0,3 procentpunten tijdens het kwartaal om te eindigen met een marktaandeel beneden de 40 procent.

Kleine spelers groeien het hardst

De grootste kabelaanbieder van Nederland, Ziggo, kwam uit op een groei met dubbele cijfers in het tweede kwartaal en eindigde juni met 3,1 miljoen breedbandabonnees. Ziggo’s marktaandeel daalde echter naar 43,1 procent aan het einde van juni 2016. Nummer twee op de breedbandmarkt, KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 15.000 nieuwe aansluitingen, maar verloor 0,1 procentpunt marktaandeel.

“De kleinere aanbieders doen het goed, vooral op glasvezelnetwerken, en lijken marktaandeel te winnen”, aldus Telecompaper Research Analyst Kamiel Albrecht. “Hun gezamenlijke kwartaalgroei was groter dan die van KPN of Ziggo.” De groei van de kleinere aanbieders en blijvende vraag naar glasvezelbreedband zullen naar verwachting zorgen voor 2,5 procent groei van het aantal breedbandaansluitingen in heel 2016. Voor de periode 2016-2020 wordt een gemiddelde groei per jaar van 1,9 procent voorspeld in het aantal breedbandverbindingen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in