Overslaan en naar de inhoud gaan

Gamer ziet avatar en vriend hetzelfde

Mensen die veel gamen - zo'n twintig uur per week gedurende langere tijd - gaan zich identificeren met hun avatar, zodat dit simulacrum de status van vriend krijgt. Ganesh deed onderzoek onder 22 Nederlandse gamers, gezonde mannen en vrouwen van gemiddeld 23 jaar, die gemiddeld ruim 2,5 jaar lang 18 uur per week World of Warcraft speelden.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Hersenonderzoek

Eerder onderzoek naar de identificatie van gamers met hun avatar is gebaseerd op observatie en vragenlijsten; Ganesh deed voor het eerst hersenonderzoek, waarbij ze keek in hoeverre spelers zich lichamelijk vereenzelvigen met hun avatar. Dat gaat vaak ver: de speler voelt zich werkelijk in het lichaam van de avatar zitten.

Identificatie met de avatar

Ook onderzocht Ganesh hoe gamers zich via hun emoties en geheugen vereenzelvigen met hun avatar. Ze liet de proefpersonen taken uitvoeren met verschillende associaties: zichzelf, hun avatar, hun beste vriend en (toen nog) koningin Beatrix. Bij deze vier 'personen' verwacht je een verschillende mate van betrokkenheid. En inderdaad, de bestudeerde emotie-gerelateerde hersengebieden reageerden het sterkst op vragen die met de proefpersoon zelf te maken hadden en het minst sterk op Beatrix. De reacties op de avatar en op de beste vriend bleken ongeveer gelijk.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in