Innovatie & Strategie

Wetenschap

Gamer ziet avatar en vriend hetzelfde

28 augustus 2013
Het brein van een gamer maakt vrijwel geen verschil tussen een avatar en een beste vriend. Dat blijkt uit promotieonderzoek aan de Radboud Universiteit van neurowetenschapper Shanti Ganesh. Zij verscheen bij de promotie als een avatar uit World of Warcraft (WoW).

Mensen die veel gamen - zo'n twintig uur per week gedurende langere tijd - gaan zich identificeren met hun avatar, zodat dit simulacrum de status van vriend krijgt. Ganesh deed onderzoek onder 22 Nederlandse gamers, gezonde mannen en vrouwen van gemiddeld 23 jaar, die gemiddeld ruim 2,5 jaar lang 18 uur per week World of Warcraft speelden.

Hersenonderzoek

Eerder onderzoek naar de identificatie van gamers met hun avatar is gebaseerd op observatie en vragenlijsten; Ganesh deed voor het eerst hersenonderzoek, waarbij ze keek in hoeverre spelers zich lichamelijk vereenzelvigen met hun avatar. Dat gaat vaak ver: de speler voelt zich werkelijk in het lichaam van de avatar zitten.

Identificatie met de avatar

Ook onderzocht Ganesh hoe gamers zich via hun emoties en geheugen vereenzelvigen met hun avatar. Ze liet de proefpersonen taken uitvoeren met verschillende associaties: zichzelf, hun avatar, hun beste vriend en (toen nog) koningin Beatrix. Bij deze vier 'personen' verwacht je een verschillende mate van betrokkenheid. En inderdaad, de bestudeerde emotie-gerelateerde hersengebieden reageerden het sterkst op vragen die met de proefpersoon zelf te maken hadden en het minst sterk op Beatrix. De reacties op de avatar en op de beste vriend bleken ongeveer gelijk.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.