Beheer

Juridische zaken
privacy

FTC onderzoekt of Amerikanen nieuwe privacyregels willen

Nieuwe wetgeving lijkt in aantocht. 

Privacy online © CC-by SA 2.0,  Perspecsys Photos (Flickr)
12 augustus 2022

Nieuwe wetgeving lijkt in aantocht. 

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) is via een onderzoek aan het uitzoeken of de privacy van Amerikaanse burgers genoeg gewaarborgd is. De waakhond  wil weten of consumenten ervan op de hoogte zijn hoe hun data verzameld worden door bedrijven.

De FTC maakt zich zorgen over ‘commercieel toezicht’ waarbij bedrijven informatie van mensen verzamelen en analyseren om er financieel van te profiteren. Door nieuwe technologie kan er doorlopend worden meegekeken met het privéleven van mensen. De enorme hoeveelheid verzamelde gegevens zorgt ervoor dat identiteitsdiefstel een risico wordt.

“De Federal Trade Commission vraagt ​​het publiek om na te gaan of er nieuwe regels nodig zijn om de privacy en informatie van mensen in de commerciële surveillance-economie te beschermen”, zo meldt de organisatie op zijn website. Consumenten zouden onder meer te weinig keuze hebben in het wel of niet afstaan van informatie aan bedrijven.

Nieuwe wetgeving

De resultaten van het onderzoek moeten worden meegenomen in nieuwe wetgeving op privacygebied. De FTC is onder meer op zoek naar consumenten die schade hebben ondervonden door bedrijven vanwege hun verzamelde data. Ook wordt er gevraagd naar wensen van burger op als het gaat om meer regelgeving voor bepaalde type data. Alle Amerikanen mogen suggesties doen tijdens een openbare inspreekavond.

Onlangs bleek uit onderzoek dat bedrijven uit de Verenigde Staten gezamenlijk bijna 3 miljard profielen hebben gebouwd van ‘actief zwangere’ vrouwen en vrouwen die producten gerelateerd aan zwangerschap kopen. De gegevens worden te koop aangeboden op internet.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.