Beheer

Privacy
data

Amerikaanse bedrijven verkopen grootschalig data zwangere vrouwen

‘Geen respect voor privacy van het individu.’

© Shutterstock r.classen
2 augustus 2022

‘Geen respect voor privacy van het individu.’

Bedrijven uit de Verenigde Staten hebben gezamenlijk bijna 3 miljard profielen gebouwd van ‘actief zwangere’ vrouwen en vrouwen die producten gerelateerd aan zwangerschap kopen. De gegevens worden te koop aangeboden op internet, zo blijkt uit onderzoek.

The Register meldt dinsdag dat er meer dan 32 bedrijven - ook wel ‘makelaars’ genoemd - aan het licht zijn gebracht die de identiteiten en profielen van zwangere vrouwen verkopen. De koper krijgt daarbij alle tools in handen om de vrouwen specifieke advertenties te tonen.

De gegevens van de vrouwen zijn meestal 'geanonimiseerd', zo schrijft The Register. Maar door de gecombineerde gegevens kunnen mensen worden toch worden geïdentificeerd op basis van hun verblijfplaats, achtergrond en gewoonten.

Dat de gegevens te koop worden aangeboden kan bovendien, in het licht van het besluit van een recent besluit van het Amerikaanse Hooggerechtshof, risico’s met zich meebrengen. In sommige staten in de Verenigde Staten is abortus illegaal. De data kunnen tegen door wetshandhavers tegen deze personen gebruikt worden.

Datamakelaars 

"Datamakelaars zoeken naar elke hoek om geld te verdienen op basis van de gegevens die ze bezitten. Als ze besluiten hun kennis van iemands huis en familieleden te combineren met gegevens over de gezondheidszorg, kunnen ze gemakkelijk de punten verbinden om individuen die abortus willen te identificeren”, vertelt de Amerikaanse privacy-expert Lynn Raynault aan The Register. De bedrijven hebben volgens haar geen respect voor privacy van het individu.

Uit het onderzoeksrapport, in handen van The Register, wordt duidelijk dat bronnen van de datahandelaars onder meer bestaan uit zelfingevulde enquêtes, geolocaties, downloads van mobiele apps, openbare registers, social-mediagegevens, aangekochte producten via internet en de eigen interne gegevensanalyse. Het bedrijf AlikeAudience is één van de genoemde bedrijven. Het verkoopt gegevens van ongeveer 61 miljoen iOS-gebruikers die in een "zwangerschaps- en moederschapsfase" verkeren.

Een ander bedrijf, Quotient, beweert gegevens te verkopen van 9,6 miljoen gebruikers van iPhone- en Android-apparaten die naar verluidt zwangerschapstests en anticonceptiemiddelen voor vrouwen hebben gekocht. Het zou directe toegang hebben tot gegevens over welke soorten producten, anticonceptie en anderszins, klanten coupons downloaden en vermoedelijk kopen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.