Loopbaan

Carriere

Forse toename bijbanen in social media en online

14 augustus 2012
De vraag naar traditionele bij- en vakantiebanen onder studenten lijkt aan populariteit te verliezen, terwijl het aantal bijbanen op het gebied van social media en online juist fors toeneemt.

Dat meldt uitzendorganisatie Cloudworkers, die bemiddelt in studenten en bijbanen die plaats- en tijdonafhankelijk ingevuld worden. Directeur Marianne Sturman meldt dat ruim 30 procent van de opdrachten een social media opdracht betreft. Maar ook internet search opdrachten, video-editingklussen en programmeeropdrachten, zoals het bouwen van een Wordpresssite, zijn populair.

Kennis vaak niet zelf in huis

Het bedrijfsleven heeft volgens Sturman de kennis vaak niet zelf in huis voor taken als het opzetten en bijhouden van een Facebookpagina, het versturen van tweets of het monitoren van discussies op fora. “Basisactiviteiten die een gemiddelde student efficiënt weet in te vullen. En die bovendien niet gebonden zijn aan een vaste plaats of tijd. Dit maakt de student de ideale virtuele social media-expert. Bovendien hoeven werkgevers zich niet te bekommeren om begeleiding of een werkplek, omdat de studenten zelfstandig vanuit een eigen omgeving aan slag gaan.”

Klant verwacht direct een reactie

Daarnaast beschikken studenten volgens de Cloudworkers-directeur over een flexibele 24/7-mentaliteit. “Dat heeft bij dergelijke opdrachten een extra voordeel: consumenten zijn met name online actief wanneer bedrijven gesloten zijn, dus na de standaard werktijd. Maar juist online, waar het grotendeels draait om interactie, verwacht de consument direct een reactie op zijn post op een forum of prikbordbericht op Facebook. Dit versterkt de positie van het merk en draagt bij aan de commitment en loyaliteit van een consument”, vertelt Sturman.

Nog niet veel pure ICT-klussen

In totaal staan er nu 766 studenten bij Cloudworkers ingeschreven. 40 Procent volgt een HBO-opleiding en 60 procent doet een universitaire studie. Van hen hebben er 46 aangegeven dat ze kunnen programmeren en 63 kunnen websites bouwen. De uitzendorganisatie heeft een jaar na oprichting zo’n 30 klanten. “Specifiek op ICT-gebied zijn er nog niet zo veel klussen geweest, waarschijnlijk vanwege de onbekendheid van Cloudworkers. Voorbeelden van IT-klussen die we hebben uitgevoerd zijn het bouwen van een Wordpress site, editen van video's en het omzetten van een pdf-bestand naar een e-reader format. Maar veel opdrachten zijn een mix van ICT en iets anders. We hebben bijvoorbeeld net een nieuwe opdracht voor het vastleggen van bedrijfsprocessen in stroomdiagrammen in de applicatie Omnigraffle in Apple. Dat vereist enerzijds bedrijfskundige kennis en anderzijds kennis en ervaring met het gebruik van een bepaalde applicatie. Dan moet je wel een beetje zoeken naar de welbekende speld in de hooiberg, maar het is ons gelukt.”

Bijscholen nog niet overwogen

Sturman is vooralsnog niet van plan om studenten bij te scholen. “De basis van het concept van Cloudworkers is dat de studenten de opdrachten kunnen uitvoeren op grond van de kennis die ze hebben opgedaan tijdens hun studie. Wat wij propageren is dat studenten natuurlijk prima kunnen worden ingezet op de geijkte uitzendbanen in de horeca, supermarkt of callcenters, maar dat je juist ook studenten in kunt zetten op klussen waar intelligentie en vaardigheden die in een studie zijn geleerd van belang zijn. Maar mocht er vanuit de markt behoefte zijn aan bijscholing, dan zullen we dat uiteraard overwegen.”

Lees meer over
Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.