Overslaan en naar de inhoud gaan

Formula 1 rondt datamigratie af en maakt insights zichtbaar

Kijkers die dit weekend voor de televisie zitten om de start van het Formule 1-seizoen te kijken, krijgen nieuwe real-time analyses te zien. Merkhouder Formula 1 werkt daaraan, samen met Amazon Web Services (AWS). Met historische data zijn modellen getraind die nu de data van 1,1 miljoen datapunten realtime analyseren en tot nieuwe inzichten brengen.
Insights tijdens de race
© AWS
AWS

Twee jaar geleden startte de samenwerking tussen Formula 1 en cloudleverancier AWS. Om de ervaring van de F1-kijker te verbeteren, wilde F1 dat de kijker tijdens de race statistieken kon bekijken. “Dat begint met data”, zegt Steven Bryen, Senior Developer Advocate van AWS. Om deze nieuwe inzichten te kunnen maken, maakt F1 gebruik van 70 jaar aan historische data die wordt opgeslagen in Amazon S3. Die data wordt gecombineerd met real-time data van sensoren aan de F1-racewagens en de baan, en via de cloud naar Amazon Kinesis gebracht dat de data real-time verzameld, verwerkt en analyseert.

Elke auto heeft zo’n 300 sensoren waaruit zo’n 1,1 miljoen datapunten per seconden komen die van de auto naar de pit worden gestuurd. “We hebben nu de beschikking over meer data dan ooit”, zegt Bryen. “De F1 is de afgelopen 70 jaren flink veranderd. Er is meer data bij gekomen en we hebben er ook toegang toe. Zo kunnen we modellen trainen met rijke data. Een van de voordelen van werken met AWS is dat het gewend is om met grote aantallen om te gaan. Voor ons was het geen uitdaging om deze grote aantallen te verwerken en analyseren.”

Complex onderdeel

Om al die data te kunnen verzamelen en analyseren, moest de infrastructuur van F1 worden gemigreerd naar een AWS-infrastructuur. Daarover vertelde chief engineer Rob Smedley in december al aan AG Connect: “We bouwen momenteel een datalake met producten van AWS. Dat is al een complex onderdeel. En de architectuur is nog complexer dan alleen storage. Van de datalaag weten we inmiddels hoe deze er uit moet komen te zien. Andere delen zijn we nog aan het ontwerpen.”

In een recent gesprek met AG Connect liet Bryen weten dat de datalaag inmiddels afgerond is en dat er nu wordt gewerkt aan functionaliteiten (nieuwe inzichten vanuit de data) bovenop die laag. Die functionaliteiten zijn inzichten die op basis van analyses of machine learning worden gemaakt.

De machine learning modellen zijn getraind met historische data en worden nu toepast op de real-time data. Een inzicht waarvoor machine learning wordt toegepast is de verwachte gevechten die worden geleverd. Daarvoor wordt bijvoorbeeld de data over de afstand tussen de auto’s, de afstand die nog moet worden afgelegd en het aantal rondes dat nog moet worden gereden meegenomen.

Zes inzichten

Afgelopen raceseizoen waren er al zes inzichten voor de kijker beschikbaar, waaronder de verwachte gevechten die worden geleverd en ook de snelheid van vertrek, de verwachte pitstop strategie, pit window, de gevechten op basis van de pitstrategie en de prestaties van de banden. Nu komen tussen juli en december zes nieuwe inzichten beschikbaar. Tijdens de race in Oostenrijk, aankomend weekend, zal de race-auto prestatiescore worden getoond.

Van de zes nieuw aangekondigde wordt de eerste tijdens de race in Engeland zichtbaar. Dat is de ultimate driver speed comparison. Deze laat racefans zien hoe hun favoriete coureurs zich verhouden tot andere coureurs uit de geschiedenis, die teruggaan tot 1983, om de snelste coureur aller tijden te helpen bepalen.

Zware rekencapaciteit voor nieuwe race-auto-ontwerp

F1 gebruikt AWS ook voor het ontwerpen van een de nieuwe race-auto die vanaf 2022 moet gaan rijden. Ook daarvan is het uitgangspunt dat de sport spannender wordt om naar te kijken, want één van de aspecten waaraan wordt gewerkt is om het wheel-to-wheel racen mogelijk te maken. De huidige generatie raceauto’s heeft daar een probleem mee omdat de achterliggende auto 'downforce' verliest - een neerwaarts gerichte druk die belangrijk is voor de grip van de auto op het asfalt - als de auto's te dicht op elkaar rijden. Dat verlies kan wel oplopen tot 50 procent, waardoor het moeilijker wordt voor de achterliggende coureur om een inhaalactie uit voeren door het snelheidsverlies dat het gevolg is van de afname van downforce.

Er wordt dus onderzoek gedaan naar de aerodynamica van de auto, en voor de simulaties gebruikt F1 Amazon EC2. Om die simulaties te kunnen doen wordt met 500 miljoen datapunten gerekend. F1 zegt nu gebruik te kunnen maken van rekencapaciteit vergelijkbaar met die van een supercomputer, terwijl de kosten en de simulatietijd laat blijven. De simulatietijd is verkort met 70 procent van 60 naar 18 uur. Het nieuwe ontwerp heeft het downforceverlies kunnen terugbrengen van 50 naar 15 procent.

Gratis F1-special van AG Connect

Het raceweekend start op 4 juli. AG Connect presenteert daarom een online special over IT in de Formule 1. Bekijk deze unieke special met onder andere:

  • Formule 1 brengt innovatie naar de IT.
  • Hoe Formule 1-team Williams door ransomware 50.000 bestanden verloor.
  • Nederlander Stefan de Groot stoomt coureurs klaar voor hogere klasse.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in