Management

Klantinteractie
Drone-experiment foodora

Foodora experimenteert met drone-bezorging

Australische ervaringen niet zonder meer over te planten naar Nederland.

9 december 2016

Australische ervaringen niet zonder meer over te planten naar Nederland.

Terwijl we in de woonwijken steeds meer hinder ondervinden door de in aantal en frequentie steeds verder toenemende bezorgingen van online bestelde zaken, werken born digital e-commercebedrijven aan alternatieven voor de straat en de stoep.

Maaltijdleverancier foodora is in Melbourne begonnen met proeven met bezorgdrones. Samen met het Australische  technologiebedrijf IE Digital werd de eerste lunch afgeleverd door een drone. De bezorgdienst, actief in 50 steden en 10 landen, gaat de komende maanden verder met het testen van bezorgmogelijkheden met onbemande luchtvoertuigen.

Vorige maand bespraken vertegenwoordigers van 30 retailmerken de invloed van technologische ontwikkelingen op maaltijdbezorging. foodora demonstreerde in samenwerking met IE Digital de bezorging van maaltijden per drone. De drone vloog ongeveer 250 meter en bezorgde een portie nachos in een foodora-zak, met een totaal gewicht van zeshonderd gram. De gebruikte drone kan pakketten tot één kilo vervoeren, maar zwaardere drones kunnen wel 15 kilo aan.

Mogelijkheden graag verder onderzoeken

“We zijn altijd opzoek naar innovatieve manieren om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Een drone kan gemakkelijk op afgelegen plaatsen komen en kan ons team ondersteunen bij slechte weersomstandigheden. Wij zijn dan ook heel enthousiast over bezorging per drone en willen de mogelijkheden graag verder onderzoeken”, zegt CEO Eduardo Goes van foodora.

Country Manager Vincent Hosman foodora Nederland is voorlopig nog even terughoudend als het aankomt op het overnemen van de ervaringen van zijn Australische collega's. “Veiligheid staat voorop en in Nederland zijn er strikte regels voor het inzetten van drones. Echter vinden wij het belangrijk om te investeren in de toekomst en altijd alert te blijven op de nieuwste innovaties.”

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.