Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook wil verslavingselement aanpakken

Facebook neemt de kritiek ter harte dat het scrollen door nieuwsoverzichten verslavend werkt. Het sociale netwerk ondergaat dit jaar een aantal veranderingen waarbij de nadruk komt te liggen op "betekenisvolle sociale interacties''
Mark Zuckerberg
© CC BY 2.0 - Flickr.com
CC BY 2.0 - Flickr.com

Mark Zuckerberg kondigde dit donderdag aan in een post. Hij zegt dat er grote veranderingen op stapel staan.

Hij waarschuwt analisten en investeerders alvast dat dat betekent dat mensen aanvankelijk minder tijd zullen besteden op het sociale netwerk. Na verloop van tijd volgt er een herstel waardoor zowel gebruikers als het bedrijf erop vooruitgaan, stelt Zuckerberg. "De tijd die je aan Facebook besteedt, wordt waardevoller."

Meer uitleg over veranderde algoritmen

Adam Mosseri, vicepresident product managment, geeft in een verklaring meer details over de algoritmen die bepalen op welke plek posts in de timeline worden weergegeven. Zo wordt voorrang gaan geven aan berichten die aanleiding geven tot interactie tussen gebruikers. Het gaat bijvoorbeeld om een bericht van een vriend die advies zoekt, op een nieuwsartikel of video wijst. Posts van familie en vrienden krijgen bovendien voorrang op berichten met publieke content. Berichten van bedrijven krijgen dus minder prominente posities.

Het nieuwe algoritme morrelt niet aan de persoonlijke wensen die gebruikers hebben ingesteld. Berichten van pagina's die gevolgd worden, komen dus nog altijd hoog in de tijdlijn terecht.

 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in