Beheer

Datamanagement
facebook

Facebook veel vaker uit de bocht met gegevens gebruikers

Facebook gaf verschillende bedrijven toegang tot gebruikersdata, en vaak veel langer dan afgesproken.

© CC0 Pixabay geralt
19 december 2018

Facebook gaf verschillende bedrijven toegang tot gebruikersdata, en vaak veel langer dan afgesproken.

Facebook heeft sinds 2010 diverse bedrijven, zoals Apple, Amazon, Microsoft, Spotify, and Netflix toegang gegeven tot de persoonlijke gegevens van zijn gebruikers. In sommige gevallen bleef de toegang mogelijk nog jaren actief nadat dit eigenlijk afgesloten had moeten worden.

Gebruikers konden in veel gevallen niet op de hoogte zijn geweest van het feit dat hun gegevens werden gedeeld met deze bedrijven. Gegevens als contacten en afspraken waren inzichtelijk, zelfs wanneer gebruikers hadden aangevinkt dat ze dat niet wilden delen. Daarmee schendt Facebook een afspraak met de Amerikaanse toezichthouder FTC waarin het bedrijf verboden werd data te delen zonder expliciete toestemming van gebruikers.

Deze nieuwe onthullingen die The New York Times vandaag doet, bouwen voort op eerdere artikelen van onder meer The Wall Street Journal die eerder dit jaar werden gepubliceerd.

Schrijfrechten in Facebook-accounts

The New York Times baseert het bericht op interviews met zo'n 50 voormalige werknemers van Facebook en zijn partners en op honderden documenten van Facebooks eigen administratie. In sommige gevallen, zoals de toegang die onder meer Spotify, Netflix en The Royal Bank of Canada kregen, hadden de partners zelfs lees- en schrijfrechten in de persoonlijke chatbox van Facebook-gebruikers.

Deze vergaande permissies waren te danken aan het feit dat de API waar die bedrijven gebruik van maakten, veel te ruime mogelijkheden biedt. De API stamt uit een tijd voordat chat-app Facebook Messenger in het leven was geroepen. Facebook was toen nog aan het experimenteren met het opzetten van een chat-functie.

Jarenlang na-ijlend

Uit de details die The New York Times geeft, blijkt verder dat de toegang die Yahoo en het Russische zoekmachinebedrijf Yandex kregen tot persoonlijke data van gebruikers, nog jaren open bleef ná het verlopen van het contract met Facebook voor datatoegang. Uit de verschillende artikelen komt naar voren dat het schandaal met Cambridge Analytica waar Facebook het afgelopen jaar zijn handen vol aan had, zeker geen uitzondering was. Maar ook blijkt dat nadat het social network wereldwijd op de vingers is getikt hierover, het bedrijf van Mark Zuckerberg veel te weinig heeft gedaan om mogelijk misbruik van gebruikersdata een halt toe te roepen.

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.