Innovatie & Strategie

Privacy
iPhone

Facebook en Instagram 'dreigen' met betaald gebruik

iOS-gebruikers krijgen waarschuwende woorden van Facebook en Instagram.

© Shutterstock Mr.Whiskey
3 mei 2021

iOS-gebruikers krijgen waarschuwende woorden van Facebook en Instagram.

Apple en Facebook liggen overhoop wat betreft het tracken van gebruikers. De maker van iOS heeft zijn mobiele besturingssysteem in de nieuwste update voorzien van een blokkademogelijkheid voor apps. 's Werelds grootste social network protesteert daartegen, en zet in meldingen aan gebruikers nu in op het gratis gebruik van Facebook en Instagram.

De nieuwe privacy-instelling in iOS-versie 14.5 geeft eindgebruikers de keuze om apps en websites niet langer uitgebreid informatie te laten vergaren. Standaard staat deze optie in de nieuwste iOS-release uitgeschakeld, waardoor het dus actieve opt-in door gebruikers vereist. Facebook heeft al openlijk flinke kritiek geuit op deze stap van Apple.

Als je niet betaalt ..

In meldingen op iOS 14.5 'dreigen' Facebook en het in 2012 overgenomen Instagram nu met betaald gebruik voor de populaire apps. De notificatie die eindgebruikers krijgen bij gebruik van de Facebook- en Instagram-apps stelt dat het geven van permissie voor het tracken van "sommige data van dit apparaat" helpt om de sociale netwerken gratis te houden.

Daarnaast worden nog twee andere voordelen voorgehouden aan gebruikers. Namelijk dat advertenties dan meer gepersonaliseerd kunnen zijn. Plus dat gebruikers die zich laten tracken daarmee dan bedrijven steunen die vertrouwen op ads om hun klanten te bereiken. In een reactie aan technieuwssite The Verge verwijst Facebook naar een blogpost waarin het social network spreekt van 'educatieve' notificaties.

.. ben je het product?

Die blogpost is vorige week nog bijgewerkt en stamt oorspronkelijk van december vorig jaar. In dat bericht schrijft vice-president Dan Levy, verantwoordelijk voor ads en zakelijke producten, dat Facebook het opneemt voor kleine bedrijven. Het gebruik van data voor gepersonaliseerde ads ondersteunt namelijk kleinere ondernemers én helpt om apps gratis te houden, argumenteert Levy.

"Apple gaat vereisen dat apps die zich bezighouden met wat Apple 'tracking' noemt, permissie gaan vragen wanneer ze informatie gebruiken van apps en websites die in bezit zijn van andere bedrijven", schrijft de topman van Facebook. Dit gebruik van informatie uit andere, externe bronnen wordt op iOS aan banden gelegd als die datavergaring dient voor het personaliseren of meten van digitale advertenties. Facebook klaagt dat Apple zijn nieuwe beleid afdwingt met een melding die mensen ontmoedigt om hun toestemming te geven.

Facebook toont de app-meldingen aan iOS-gebruikers:

Facebook- en Instagram-notificatie op iOS 14.5

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.