Innovatie & Strategie

Privacy
Nick Clegg

Facebook echoot Google-kritiek op Apple

Facebook-topman noemt Apple elitair en roemt het ads-model waarmee Facebook beschikbaar is voor iedereen.

Nick Clegg © Liberal Democrats
25 juni 2019

Facebook-topman noemt Apple elitair en roemt het ads-model waarmee Facebook beschikbaar is voor iedereen.

Voormalig Brits politicus Nick Clegg die tegenwoordig vice-president voor global affairs bij Facebook is, beschuldigt Apple ervan een (hoge) prijs te plakken op privacy. Hij noemt de iPhone-maker niet bij naam, maar reageert op kritiek die Apple heeft geuit op online-diensten die hun inkomsten halen uit ads. Facebook neemt nu hetzelfde standpunt in als Google door Apple elitair te noemen en door de brede toegankelijkheid van niet monetair betaalde diensten aan te prijzen.

"Facebook is gratis, het is voor iedereen", aldus Clegg. Hij geeft aan dat 's werelds grootste social network niet een exclusieve club is zoals Apple. Daarbij prijst de voormalige vice-premier van Groot-Brittannië de positieve missie van Facebook aan om de wereld te verbinden. Ondertussen heeft het Amerikaanse bedrijf wel te kampen met diverse datalekken, oplaaiende privacyschandelen, toenemende kritiek en dreigende overheidsregulering.

'Dure hardware en abonnementen'

Clegg deed zijn uithaal naar Apple in een speech die hij gaf in Duitsland, meldt Business Insider. "Sommige andere grote techbedrijven verdienen hun geld door dure hardware te verkopen of abonnemenstdiensten, of in sommige gevallen beide, aan consumenten in ontwikkelde, meer welvarende landen. Zij zijn een exclusieve club die alleen beschikbaar is voor aspirantconsumenten die de middelen hebben om hardware en diensten met hoge waarde aan te schaffen", stelt de topbestuurder die dicht bij oprichter en CEO Mark Zuckerberg staat.

Daar tegenover, zo schetst Clegg, staat Facebook dat niet exclusief is, dat geen VIP-toegang heeft, dat geen 'business class' heeft. "Onze diensten zijn net zo toegankelijk voor studenten in Guatemala, veehouders in het Midwesten van de Verenigde Staten, kantoorwerkers in Mumbai, tech start-ups in Nairobi, of taxichauffeurs in Berlijn. Meer dan 2 miljard mensen gebruiken onze platformen, omdat ze [dat] kunnen."

VPN-afluisterapp

Facebook-CEO Zuckerberg heeft recent aangekondigd dat zijn bedrijf zich vol op privacy gaat richten. Apple laat zich al geruime tijd voorstaan op strikte bescherming van de privacy van zijn gebruikers. CEO Tim Cook heeft dat als USP (unique selling point) van zijn bedrijf ingezet. Recent hebben Facebook en Apple overhoop gelegen toen bleek dat het social network met een VPN-app gebruikers vergaand heeft gemonitord, of: afgeluisterd.

Apple heeft toen in reactie de bewuste app uit zijn App Store verwijderd, en het ontwikkelcertificaat van Facebook ingetrokken. Hierdoor is niet alleen de omstreden Onava Protect-app onklaar gemaakt, maar werd ook Facebooks interne ontwikkelwerk aan andere iOS-apps lamgelegd. Google heeft soortgelijk misbruik gemaakt van de mogelijkheden die zo'n app-certificaat voor eigen ontwikkel- en testwerk biedt.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.