Management

Governance
Margrethe Vestager

EU-aanpak van machtige webgiganten schuift door naar 2023

Digital Markets Act komt langzaam naderbij.

Eurocommissaris Margrethe Vestager © EC
9 mei 2022

Digital Markets Act komt langzaam naderbij.

EU-commissaris Margrethe Vestager heeft meer duidelijkheid gegeven over de inwerkingtreding van nieuwe regels die voornamelijk de macht van de grootste spelers op de internetmarkt moeten inperken. Aanvankelijk zou de Digital Markets Act (DMA) al in oktober van kracht worden, maar nu is die invoering verschoven naar het voorjaar van 2023. Het eerste wapengekletter rond de nieuwe regels is dan eind volgend jaar te verwachten.

Vestager kondigde de wijziging in haar voornemens eind vorige week aan in een voordracht bij de International Competition Network conference in Berlijn, waarover TechCrunch bericht. Uit haar verhaal blijkt dat er veel voorbereidingen nodig zijn om de EU-organisatie klaar te stomen voor handhaving van de nieuwe regels. Het gaat naast het opzetten van nieuwe structuren binnen de Commissie, ook om het inhuren van personeel en het klaarmaken van de IT-systemen, legde ze uit. Daarnaast gaat het nog om het uitwerken van juridische teksten voor procedures en notificaties. "Onze teams zijn op het moment druk met al deze voorbereiding en we streven ernaar heel snel met deze nieuwe structuren naar buiten te komen", zei Vestager.

Poortwachters definiëren

De nieuwe regelgeving heeft afgelopen maart al goedkeuring gekregen van juristen van de verschillende lidstaten. Er is echter wel nog een definitieve goedkeuring nodig van de raad van ministers en het Europees parlement.

In de DMA worden poortwachters (gatekeepers) gedefinieerd als bedrijven met een marktwaarde van meer dan 75 miljard euro en bedrijven in bezit van een sociaal medium waar maandelijks minimaal 45 miljoen mensen gebruik van maken. Wanneer deze bedrijven de mededingingsregels die in de DMA zijn vastgelegd, overtreden, kunnen zij boetes tegemoet zien van 10% van hun wereldwijde omzet in het voorafgaande jaar. Bij herhaalde overtreding stijgt de boete zelfs naar 20%. Wanneer de EU een oordeel velt, hebben de beklaagden drie maanden de gelegenheid om hun status toe te lichten. Vervolgens kan de EU twee maanden de tijd nemen om deze toelichting te beoordelen.

Meer dan wisselgeld

De hoogte van de boetes kan de webgiganten echt in hun bedrijfsvoering raken. Daarmee krijgt de DMA dus veel meer effect dan de 'gewone' boetes die tot op heden wel eens zijn uitgedeeld aan techreuzen. Die financiële straffen zijn enkele tientallen miljoenen euro's tot een paar honderd miljoen euro, wat bedragen zijn die deze webgiganten bij wijze van spreken wel ergens hebben rondslingeren. 

Onderwerpen die vermoedelijk aan de orde komen in de DMA-handhaving zijn de marktmacht die Apple uitvoert op ontwikkelaars van apps die de Apple Store nodig hebben om hun software op iPhones, iPad en Macs te krijgen. Ook wil de EU graag dat sociale media apps mogelijkheden krijgen om berichten tussen verschillende platformen uit te wisselen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.