Innovatie & Strategie

Artificial Intelligence
kunstmatige intelligentie

Een derde van de Europese bedrijven rolt AI versneld uit vanwege Covid-19

44% onderzoekt gebruik van AI actief. 

11 mei 2021

44% onderzoekt gebruik van AI actief. 

De Covid-19-pandemie heeft voor een versnelde uitrol van kunstmatige intelligentie (AI) gezorgd. Dat blijkt uit de Global AI Adoption Index 2021 die door Morning Consult is uitgevoerd in opdracht van IBM onder 2.500 bedrijven in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Ruim een derde van de IT-professionals gaf in het onderzoek aan dat hun bedrijven AI versneld hebben uitgerold als direct gevolg van de pandemie. Slechts 27% gebruikt AI nu daadwerkelijk binnen zijn bedrijf, maar 44% zegt dat ze het gebruik van AI aan het verkennen zijn. "Bedrijven in Europa worden zich er steeds meer bewust van dat hun organisatie veerkrachtiger wordt als ze AI en automatisering inzetten in hun zakelijke processen, waardoor AI steeds meer geaccepteerd wordt in de mainstream", zegt Jean-Philippe Desbiolles, Global Vice-President for Data, Cognitive & AI, Global Markets bij IBM daarover.

De organisaties die nu naar AI-providers kijken, hebben daar verschillende redenen voor. 43% vindt het bijvoorbeeld belangrijk dat processen geautomatiseerd worden zodat er meer tijd overblijft voor waardevol werk. 34% van de Europese IT-professionals vindt het daarnaast belangrijk dat werknemers productiever worden, wat volgens hen een direct gevolg is van de pandemie. 

Vertrouwen blijft uitdaging

Toch zijn er nog wel wat uitdagingen te overwinnen. 72% van de bedrijven die AI nu inzetten of het gebruik ervan verkennen noemt de noodzaak om vertrouwen in de bedrijfsresultaten te creëren nog een belangrijk punt van zorg. 57% van die groep vindt het dan ook belangrijk om een provider te kiezen met een sterk ecosysteem dat uit software van derde partijen en technologiepartners bestaat. 

Verder vindt 38% de complexiteit van de integratie van AI in bestaande zakelijke systemen nog een uitdaging. De adoptie van AI wordt verder geremd door een gebrek aan expertise en kennis, stelt 33%. Tot slot vormen de toenemende complexiteit van data en de bestaande datasilo's voor 29% van de bedrijven nog een barrière in de adoptie van AI. 

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.