Development

Apps
corona-app Duitsland

Duitse corona-app kost 20 miljoen, en gaat hard met downloads

De Duitse corona-app is al 6,5 miljoen keer gedownload, en heeft 20 miljoen euro gekost.

© Robert Koch-Institut
17 juni 2020

De Duitse corona-app is al 6,5 miljoen keer gedownload, en heeft 20 miljoen euro gekost.

Softwaremaker SAP heeft vandaag gemeld dat de Duitse smartphone-app voor het opsporen van corona-infecties al 6,5 miljoen keer is gedownload. Dat flinke aantal is behaald in de eerste 24 uur sinds de lancering van de traceer-app. De Duitse overheid heeft bekend gemaakt dat de ontwikkeling van de app, uitgevoerd door SAP en Deutsche Telekom, 20 miljoen euro heeft gekost. Daar komen overigens nog kosten bij.

De Duitse app voor corona-tracering is ontwikkeld op basis van de API die Google en Apple hebben gemaakt voor hun respectievelijke mobiele platformen. Dat 'aanspreekpunt' voor corona-apps van verschillende landen is gebouwd om privacy van eindgebruikers te beschermen. Eerder was Duitsland nog van plan om voor een centrale database met app-gebruikers en hun status van mogelijke corona-infecties te gaan. Daar is de Duitse overheid op teruggekomen na privacybezwaren.

2 platformen, 3 talen

Bovenop de door Google en Apple aangeleverde technologie is er nog eigen ontwikkelwerk verricht. De nota daarvoor bedraagt zo'n 20 miljoen euro, heeft de Duitse overheid bekend gemaakt bij het officiële uitbrengen van de app. Deze vrijwillig te installeren corona-traceringstool is sinds gister beschikbaar voor Google's Android en voor Apple's iOS. Gebruikers kunnen de app daar downloaden in het Duits, Engels of Turks. Andere talen volgen nog, zo weet persbureau AP te melden.

Naast de al bestede 20 miljoen euro aan app-kosten komen nog maandelijkse kosten à 2,5 tot 3,5 miljoen euro. Die miljoenen zijn voor het draaiende houden van de app en achterliggende infrastructuur. Volgens 9to5Mac kan daar ook het arbeidsintensieve werk van contacttracering onder vallen. Zo zou de bij de app horende hulplijn voor Duitse burgers gedekt zijn door de lopende maandkosten van 2,5 tot 3,5 miljoen euro.

SAP: uitstekend werk

Gister heeft SAP-CEO Christian Klein gemeld dat de Duitse corona-app in het eerste etmaal sinds release al 6,5 miljoen keer is gedownload. De nieuwe topman schrijft dit succes toe aan het uitstekende werk dat teams van SAP en Deutsche Telekom hadden gedaan om de zogeheten Corona-Warn-App in slechts zes weken tijd voor gebruik klaar te maken.

"Er zijn meer dan zes miljoen redenen waarom het coronavirus in de toekomst minder kansen heeft", zei de Duitse minister van Volksgezondheid Jens Spahn in een reactie. Iedereen die de app gebruikt, maakt een verschil. "Deze sterke start zou nog meer burgers moeten motiveren om mee te doen. Corona inperken is een teamspel."

Deelnemen, testen, delen en testen

De app waarschuwt deelnemers als ze langere tijd binnen twee meter in de buurt zijn geweest van iemand die besmet is met het coronavirus. Als een gebruiker positief is getest (dus besmet is) en dit in de app heeft gedeeld, meldt die dat vervolgens aan andere gebruikers die in de buurt van een geïnfecteerde persoon zijn geweest. Zij kunnen zich dan ook laten testen. Het systeem werkt alleen als mensen zich vrijwillig aanmelden.

Duitsland is niet het eerste land in de wereld met een corona-app. Berlijn denkt met de Corona-Warn-App wel de beste in huis te hebben. De app is volgens minister Jens Spahn van Gezondheidszorg niet de oplossing voor alles, schrijft persbureau Reuters op uit zijn mond. De Duitse bewindsman stelt dat het wel een belangrijk aanvullend hulpmiddel is voor het inperken van de pandemie.

1
Reacties
Bop 29 juni 2020 16:23

"20 miljoen euro"?!
Hah-ha-ha, hier heeft iemand z'n zakken héél goed mee gevuld!

Wanhoop maakt rijk, voor sommigen.
Zie de hele kwakzalverij-industrie met homeopathie en andere bedriegerij.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.