Management

Zakelijke software
Brenschot Trends 2019

'Digitalisering topprioriteit boardroom'

Innovatie, disruptie, arbeidsmarkt en digitalisering hebben de meeste impact op strategie in 2019.

© Berenschot
28 maart 2019

Innovatie, disruptie, arbeidsmarkt en digitalisering hebben de meeste impact op strategie in 2019.

Het gebruik van big data en analytics staan in vrijwel elke sector op nummer 1 in het lijstje belangrijke technologiethema's, volgens het Strategy trends 2019 rapport van Berenschot. Digitale veiligheid volgt op de voet.

Investeren in technologie en innovatie loont, concludeert Berenschot uit het jaarlijks onderzoek naar de thema's in de boardroom. Sterk groeiende bedrijven investeren meer en bedrijven met het grootste aandeel in nieuwe
producten investeren ook het meest in R&D en innovatie.

De reden dat digitalisering zo hoog scoort, zit hem in het feit dat veel bedrijven die zijn ontstaan en gegroeid in de analoge wereld zich nu realiseren dat zij hun strategie moeten omgooien om niet de boot te missen. Daarbij speelt ook reputatie en imago een grote rol in de gesprekken. Maar slechts 10 procent geeft aan dat deze gesprekken een grote impact hebben op de strategie.

Digitalisering speelt het sterks in de financiële sector. Bij 52% van de ondervraagde bedrijven staat dit onderwerp op nummer 1. Maar ook bij Zakelijke dienstverlening en Transport & Logistiek staat het vaak op nummer 1 (bij resp 39 en 35 % van de respondenten).

 

Investeren in R&D levert nieuwe omzet

De helft van de deelnemende organisaties besteedt meer dan 3% van hun omzet aan R&D en innovatie. Bij de bedrijven die meer dan 7% van hun omzet in R&D en innovatie investeren, behaalt circa 50% van de deelnemers meer dan 10% omzet uit nieuwe producten. Met name de industrie investeert veel financiële middelen in R&D. Bijna 50% van de organisaties binnen de industrie investeert meer dan 5% van de omzet in R&D en innovatie. De sectoren Bouw, Transport & Logistiek en de Handel investeren verhoudingsgewijs weinig geld in innovatie, respectievelijk 67 en 63% van de bedrijven besteedt minder dan 3% van hun omzet aan innovatie. De onderzoekers van Berenschot wijzen er op dat innovatie juist bij de Bouw wel een belangrijk gespreksonderwerp is in de top van het bedrijf. Van de ondervraagde bedrijven vindt 44 procent innovatie het belangrijkste middel om zich te onderscheiden van de concurrentie.

Ongeveer de helft van alle bevraagde organisaties geeft aan te investeren in big data en data analytics. Ook wordt er fors geïnvesteerd in digitale veiligheid en cybersecurity, nummer 2 op de lijst vab Berenschot. Het is de keerzijde van de digitalisering. Doordat er steeds meer informatie digitaal beschikbaar komt en organisaties en systemen ook steeds meer met elkaar verbonden zijn, wordt cybersecurity steeds belangrijker.

Innoveren doe je samen

Iets meer dan 40% van de organisaties kiest er voor om samen met klanten, leveranciers of partners te innoveren. 18% gaat daarvoor een stap verder en gaat een strategische samenwerking of een alliantie aan zonder aandelenparticipatie. 2% haalt innovatie binnen door een fusie of overname. Daarentegen zegt 37% de innovatie binnen de eigen organisatie op te pakken.

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.