Management

Personal Tech
appende jongeren

'Digitale mediawijsheid jongeren ondermaats'

Driekwart herkent niet wanneer een bericht op Instagram is gesponsord of een foto overduidelijk is gemanipuleerd.

© Pixabay CC0 Public Domain
20 november 2018

Driekwart herkent niet wanneer een bericht op Instagram is gesponsord of een foto overduidelijk is gemanipuleerd.

Bijna twee derde van de Nederlandse jongeren heeft zijn mediagebruik niet goed genoeg onder de knie. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar Public (voorheen TNS Nipo) dat vandaag is gepubliceerd in het kader van de Week van de Mediawijsheid.

Zo hebben jongeren moeite de commerciële en politieke belangen te doorzien die bij media komen kijken. Driekwart herkent niet wanneer een bericht op Instagram is gesponsord of een foto overduidelijk is gemanipuleerd. Ruim 60 procent beseft niet dat vloggers op YouTube worden betaald uit de reclame-inkomsten van het videoplatform.

Ruim duizend jongeren kregen een vragenlijst voor het onderzoek. Van de 100 punten die jongeren met de vragenlijst konden behalen (volledig mediawijs), scoorden ze een gemiddelde van zo’n 50 punten. De onderzoeksresultaten laten zien dat meisjes (52 punten) iets mediawijzer zijn dan jongens (47 punten) en dat de mate van mediawijsheid stijgt naarmate het eigen opleidingsniveau en de sociale klasse van de ouders stijgt.

Meer dan 60 procent van de jongeren gebruikt digitale media om ergens beter in te worden of nieuwe dingen te leren. En ruim de helft van de jongeren zet digitale media in om vriendschappen te versterken.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Mediawijzer.net, het Nederlandse netwerk voor mediawijsheid.

Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.