Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale kloof zorgt voor gefrustreerd personeel en personeelsverloop

Nederlandse medewerkers van bedrijven waar technologie achterhaald is, voelen zich minder productief, zijn twee keer sneller gefrustreerd en willen drie keer sneller ontslag nemen. Dat blijkt uit onderzoek van Unisys.
nooduitgang
© CC0 - Unsplash
CC0 - Unsplash

Unisys deed onderzoek naar het belang van het gebruik van (toekomstige) digitale technologie in Nederland en elf andere landen over de hele wereld. Het IT-bedrijf concludeert dat de sleutel om digitale werknemers productief, positief over hun werk en überhaupt op hun plek te houden, is om hen te voorzien van de nieuwst mogelijke technologie.

De belangrijkste Nederlandse resultaten:

  • 38 procent van de digitale werknemers bij ‘technologisch achterlopende’ organisaties is gefrustreerd over hun werkgever, tegen slechts 11 procent van de werknemers bij ‘technologisch vooroplopende’ organisaties.
  • Werknemers bij achtergebleven bedrijven zullen 250% sneller ergens anders gaan werken dan werknemers bij technologische koplopers.
  • Apparaten zijn het grootste pijnpunt: 36 procent van de werknemers bij achtergebleven bedrijven stelt te worden belemmerd in de productiviteit door achtergebleven apparaten.

Een been buiten de deur

Door productiviteitsverlies vanwege verouderde technologie raakt meer dan een derde gefrustreerd en staan veel mensen al met één been buiten de deur, zegt Davy van Iersel, Commercial Sector Services Director EMEA bij Unisys. “Het onderzoek laat zien dat een groot aantal bedrijven achterloopt, wat ervoor zorgt dat ze problemen hebben om talent vast te houden, wat weer ten koste gaat van de algehele efficiëntie en productiviteit. Werknemers willen hun werk overal en eenvoudig kunnen doen, zonder daar vooraf heel veel moeite voor te hoeven doen. Het is cruciaal dat apparaten worden voorzien van de juiste toepassingen en tools voor productiviteit.”

BYOD-risico

De Bring Your Own Device-beweging brengt de nodige beveiligingsrisico’s met zich mee. Het onderzoek laat zien dat 61 procent van de digitale werknemers in Nederland apps en software heeft gedownload die niet door de IT-afdeling van hun bedrijf werd ondersteund. Volgens de ondervraagden doen ze dit omdat die apps beter zijn dan wat het bedrijf aanbiedt, of omdat het bedrijf geen alternatief bood. Ook zorgwekkend is dat 65 procent aangeeft al eens workarounds te hebben ingezet – en zo beveiligingsprotocols omzeilde – om productiever te kunnen zijn.

Henk van der Heijden, Business Development Director bij Unisys, vindt het ‘een grimmig beeld’ dat mensen bij bedrijven die achterlopen 250 procent sneller zouden vertrekken om ergens anders te gaan werken. Dus je moet volgens hem ook niet alles dichttimmeren als personeel op hun eigen appraten wil werken. “De kunst is om een ingebouwde benadering van beveiliging te bieden, door gebruik te maken van technologieën als microsegmentatie en versleuteling. Door middel van authenticatie op basis van identiteit kunnen gebruikers beschermd worden op meerdere devices, diensten en netwerken. Of dat nou op een vliegveld is of op een laptop thuis, het gaat niet ten koste van de bescherming van gegevens.”

AI niet op het netvlies

Uit het onderzoek blijkt verder dat slechts een kwart van de respondenten kunstmatige intelligentie (AI) beschouwt als nieuwe technologie met het meeste potentieel om hun werkplek in de komende vijf jaar te veranderen. Dat is significant lager dan het wereldwijde gemiddelde van 36 procent. Slechts 21 procent van de ondervraagde Nederlandse werknemers zegt AI goed te begrijpen.

Bedreiging of versterking?

Vergeleken met werknemers uit andere landen lijken Nederlanders achter te lopen als het gaat om opkomende technologie. Zij lijken volgens de onderzoekers niet goed te beseffen wat de impact van nieuwe technologie wordt op het werk. Uit het onderzoek blijkt dat 40 procent van de werknemers bij vooroplopende organisaties denkt dat technologie en automatisering hun baan in vijf jaar overbodig zal maken.

“De angst voor het onbekende is groot. Echter zullen de organisaties die hun technologische en zakelijke processen goed moderniseren in een goede positie zijn om te leiden. Gekoppeld met de juiste training, automatisering en onderzoekstools bevrijdt dat werknemers van repetitief en vervelend werk, zodat ze betere resultaten kunnen boeken. Wij denken dat AI hun werknemers zal versterken, niet vervangen”, reageert Van Iersel.”

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in