Management

Governance
hugo de jonge

De Jonge informeerde Eerste Kamer verkeerd over software Omgevingswet

Minister schetste te rooskleurig beeld. 

Hugo de Jonge © Rijksoverheid
9 augustus 2022

Minister schetste te rooskleurig beeld. 

De Eerste Kamer stelde minister De Jonge op 15 april kritische vragen over de oplevering van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV). Mede aanleiding was een artikel daarover in Binnenlands Bestuur. De Jonge herhaalde in zijn antwoorden op 6 mei dat alles ‘volgens planning verliep’. Zijn eigen ambtenaren en betrokken softwareleveranciers wisten wel beter. 

Dat blijkt uit de op grond van de Wet open overheid door Binnenlands Bestuur verkregen verslagen van het ‘Tactisch overleg planleveranciers’. Daarin vergaderen de software-leveranciers, verantwoordelijk voor de gemeentelijke aansluiting op het DSO, met Arco Groothedde, directeur realisatie Digitaal Stelsel Omgevingswet, en andere vertegenwoordigers van het ministerie van Binnenlandse Zaken. De namen van betrokkenen zijn uit het verslag gehaald.   

De GroenLinks-fractie van de Eerste Kamer heeft inmiddels om opheldering gevraagd.

Onvrede

Tijdens de vergadering van 10 mei ontstaat onder de softwareleveranciers onvrede over de beantwoording van Eerste Kamer-vragen door minister De Jonge, vier dagen daarvoor. Volgens De Jonge is het DSO-LV al stabiel en klaar voor gebruik. Maar een van de leveranciers stelt dat ‘de stabiliseringsperiode […] niet zo lang is als overal wordt voorgehouden’. En: ‘De Eerste en Tweede Kamer weten dit niet. Die krijgen alleen maar te horen, alles is in april opgeleverd.’

Het wordt door ambtenaar Y erkend: ‘ Als je de laatste versie van onze schriftelijke antwoorden leest, dan staat daar inderdaad nog vrij onhandig dat er op 1 april meer is, dat alles af is. En dan denk ik, dat is natuurlijk niet helemaal zo.’ Het is ‘helemaal niet onze bedoeling om de wereld in verwarring te brengen of verkeerd te informeren’, verweert Y zich, maar de beantwoording van de Kamervragen gebeurt volgens hem onder ‘grote druk’. ‘Nou ja, dan wordt er weleens verstuurd waarvan je bij lezing achteraf denkt, had ik anders opgeschreven.’

Een van de leveranciers laat het er niet bij zitten. ‘Die brief is op een aantal punten zo naast de waarheid dat ik dit wel een beetje stuitend vind dat er wordt gezegd, we informeren hier goed, want dat is natuurlijk niet zo.’ En: ‘Die brief van de minister suggereert dat het stabiel is (...) en op een aantal punten is dat gewoon niet zo.’

Haastwerk

Waarop ambtenaar Y zegt: 'Volgens mij […] heb ik net gezegd dat dat klopt wat jij constateert. Dat er nog een brief komt en dat ik in elk geval ga proberen dat recht te zetten. De vorige keer was het haastwerk en dan denk ik, het wordt nu ook haastwerk, we hebben van de vorige keer geleerd dat we de coördinatie dus echt nog strakker moeten trekken omdat er anders gewoon dingen in de tekst staan die niet met elkaar matchen, dat klopt.’

De softwareleverancier blijft sceptisch: ‘Ik snap het, gewoon de minister wordt niet goed…  of de Kamer wordt niet goed geïnformeerd, maar dat komt gewoon omdat het haastwerk is. Het is gewoon per ongeluk. Ik snap het, ik zou zeggen: ga lekker verder ...’ Waarop de gesprekleider reageert: ‘Moet je vooral doen. Oké, laten we vooral verder gaan want daar gaat het volgens mij om.’

Extra oordeel

De Eerste Kamer stemde begin juli onder voorwaarden in met de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2023. In oktober komt het Adviescollege ICT-Toetsing nog met een oordeel over de staat van het Digitaal Stelsel Omgevingswet, waarna de Eerste Kamer een definitief besluit velt. 

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.