Innovatie & Strategie

Security
digital transformation

Coronajaar jaagt digitalisering aan in Nederland

Ondernemers aangenaam verrast over eigen wendbaarheid in coronatijd.

16 april 2021

Ondernemers aangenaam verrast over eigen wendbaarheid in coronatijd.

De coronapandemie en de daaruit voortgekomen lockdowns hebben digitalisering en digitale transformatie aangejaagd. Voor één op de drie bedrijven was Covid-19 de belangrijkste drijfveer om afgelopen jaar te starten met het digitaliseren van hun bedrijf. Zorgen over IT-beveiliging zijn de voornaamste horde om te beginnen aan digitale transformatie.

De overgrote meerderheid (86%) van de ondernemers in Nederland is verrast over de mate van wendbaarheid van hun organisatie tijdens de coronacrisis bij het succesvol toepassen van digitale mogelijkheden. Dit komt naar voren uit de Monitor Digitale Transformatie 2021 die in opdracht van KPN is uitgevoerd door Blauw Research. De ruim 1.100 respondenten zijn afkomstig van bedrijven met verschillende groottes en uit diverse sectoren.

Topprioriteit

Dit jaarlijks gehouden online onderzoek geeft een beeld van de manier waarop ondernemingen in Nederland aankijken tegen digitale transformatie. De invloed van Covid-19 is meegenomen in de editie die vandaag wordt gepubliceerd. De verstrekkende gevolgen van de coronapandemie hebben digitalisering verder aangejaagd.

Uit het rapport blijkt een groei van het aantal bedrijven waar digitalisering hoog op de agenda staat. Nagenoeg 60% van de bedrijven geeft digitalisering veel of zelfs topprioriteit, meldt KPN in het persbericht. In de Monitor Digitale Transformatie van vorig jaar lag dit nog op 53%. Bij bijna de helft van de bedrijven is het digitaliseringsproces in het afgelopen coronajaar versneld.

Barrières

Aanpassingen voor het businessmodel zijn vooral in het midden- en kleinbedrijf doorgevoerd, onder invloed van Covid-19. KPN meldt dat meer dan 80% van de mkb-bedrijven die bezig zijn met digitale transformatie het bedrijfsmodel heeft aangepast door de pandemie.

Zo heeft één op de vier kleine bedrijven (tot 50 medewerkers) nieuwe producten en diensten ontwikkeld, en nieuwe doelgroepen en markten aangeboord. In het mkb kwamen dit soort veranderingen veel vaker voor dan in bij hele grote ondernemingen. Verder is de inzet van digitale marktplaatsen toegenomen, wat vooral in de groot- en detailhandel is gebeurd, en in de horeca.

Zorgen over IT-beveiliging vormen de belangrijkste hindernis om te beginnen met digitale transformatie. Na die barrière volgen hordes als beperkingen door verouderde IT, en het hebben van andere prioriteiten waardoor de stap naar digitalisering wordt uitgesteld. Ook als bedrijven gestart zijn met hun digitale transformatie blijven zorgen over IT-beveiliging een grote uitdaging, vooral in het mkb-segment, meldt KPN nog.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.