Development

Software-ontwikkeling
fouten

Bugfixen staat op tweede plaats bij IT-bestuurders

Softwarebugs opsporen heeft niet de hoogste prioriteit voor het uitbrengen van digitale producten.

20 september 2018

Softwarebugs opsporen heeft niet de hoogste prioriteit voor het uitbrengen van digitale producten.

Terwijl het belang van software toeneemt en de ontwikkeling van digitale producten hulp van AI-inzet krijgt, staat het opsporen van softwarefouten niet bovenaan de prioriteitenlijst van IT-bestuurders. Nummer één op de ranglijst is de klantervaring, wat voor het eerst in tien jaar zo belangrijk is. Dit blijkt uit de tiende editie van het World Quality Report.

Het hebben van een goede klantervaring blijkt de belangrijkste graadmeter te zijn bij de ontwikkeling van nieuwe digitale producten. Daarna volgt het opsporen van softwarefouten voordat zo'n product de markt opgaat. Bij het ontwikkelwerk hiervoor zetten bedrijven meer en meer kunstmatige intelligentie (AI), zelflerende technologie en data-analyse in. De samenkomst daarvan zorgt voor de grootste veranderingen in kwaliteit- en testingprocessen in de komende drie jaar, blijkt de nieuwste editie van het World Quality Report (WQR) van Capgemini, Sogeti en Micro Focus.

Van back- naar frontoffice

Het nu voor de tiende keer verschijnende rapport is gebaseerd op interviews die in het voorjaar van 2018 zijn gehouden met 1700 IT-bestuurders in tien verschillende sectoren. De respondenten komen uit 32 landen, waaronder ook Nederland. Sogeti en zusterbedrijf Capgemini merken op dat kwaliteitszorg niet langer een backoffice-functie is. "Met het toenemende strategische belang van digitale producten heeft een goede klantervaring directe invloed op de bedrijfsresultaten. Ons World Quality Report laat zien dat IT-bestuurders zich daar meer dan ooit bewust van zijn", stelt Capgemini-topman Brad Little in het persbericht.

"IT-teams moeten om diezelfde reden ook haast maken met het opschalen van kennis in nieuwe, slimme technologie”, adviseert Little. Volgens de nu beschikbare tiende editie van het WQR gebruikt 45 procent van de respondenten binnen hun bedrijf slimme technologie voor het testen van digitale producten. AI wordt door 57 procent van de grootzakelijke organisaties in experimentele opzet gebruikt. Verder geeft 59 procent aan dat hun bedrijven komend jaar voorspellende analyses gaan gebruiken voor hun ontwikkeling van digitale producten.

AI en tekort aan IT'ers

De beschikbaarheid van IT'ers, of eigenlijk: het gebrek aan die specialisten, vormt een flinke uitdaging. Enerzijds kan dit de inzet van nieuwe technologie hinderen. Anderzijds wordt nieuwe technologie zoals AI, zelflerende tools en data-analyse ingezet om het tekort aan IT'ers op te vangen. Een forse 36 procent van de IT-bestuurders geeft aan dat hun IT-collega’s onvoldoende vaardigheden hebben om slimme algoritmes in te zetten in bestaande kwaliteitsprocessen. Verder stelt 31 procent van de respondenten dat ze zitten met een ervaringstekort op het gebied van data science.

“Veel organisaties kampen met een tekort aan relevante IT-kennis. Met de snelle opkomst van kunstmatige intelligentie ziet de samenstelling van de IT-afdeling er straks heel anders uit", voorspelt Sogeti-topman Marco van der Brink. "Waar nu nog traditionele technici de overhand hebben, maken binnen afzienbare tijd ook data scientists, bedrijfsstrategen en experts op het vlak van kunstmatige intelligentie deel uit van IT-teams.”

Lees meer over Development OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.