Beheer

Privacy
privacy

Budget privacybescherming verdubbeld

Coronacrisis zorgt voor sterke groei 

27 januari 2021

Coronacrisis zorgt voor sterke groei 

De waardering voor privacy teams lijkt dankzij de coronacrisis sterk gestegen. Niet alleen heeft de eigen organisatie hun hulp vaak ingeroepen afgelopen jaar, ook klanten blijken zeer sterk te hechten aan een transparant privacybeleid bij leveranciers.

Dat blijkt uit het het 2021 Data Privacy Benchmark Report van Cisco, dat is gehouden onder ruim 4400 security professionals in 25 landen wereldwijd, waaronder in Nederland.

Hoewel van veel meer organisaties de medewerkers moesten thuiswerken als gevolg van de pandemie, was maar 41 procent er van overtuigd dat ze daar qua privacybeleid goed op waren voorbereid. Bovendien maakte bijna 90 procent zich zorgen over de privacybescherming rondom de tools die ze moesten gebruiken om op afstand te werken. Privacy teams hebben daarom afgelopen jaar veel hulp geboden op dit vlak.

Budget verdubbeld

Dat resulteerde ook in een gemiddelde verdubbeling van het budget voor privacy: van 1,2 miljoen dollar tot 2,4 miljoen dollar. Maar ook het feit dat inmiddels 90 procent van de klanten het privacybeleid van een leverancier van doorslaggevend belang vindt bij de aanschaf van producten of diensten, speelt hierbij een grote rol.

Kleine organisaties, met 50 toto 249 medewerkers gaven er 1,1 miljoen dollar aan uit. Middelgrote organisaties, met 250 tot 499 medewerkers verdubbelden hun budget tot 1,6 miljoen dollar. Grotere organisaties, met 10.000 medewerkers of meer, gaven gemiddeld 3,7 miljoen dollar uit aan privacybeleid. Een jaar daarvoor ging het nog om 1,9 miljoen dollar.

Lucratief

Die investeringen lijken zich nog steeds goed terug te betalen. Zo is het vertrouwen van klanten bij driekwart verbeterd. Zij begrijpen nu beter wat er met hun data gebeurt en wat er moet gebeuren bij een datalek. Driekwart is ook minder tijd en geld kwijt voor de bestrijding van een aanval of datalek.

De controle van dataprivacy is verbeterd bij driekwart en bij twee derde verloopt het verkoopproces sneller omdat klanten sneller kunnen vinden wat het privacybeleid is. Cisco bleek nogal wat tijd te moeten besteden aan het beantwoorden van vragen van klanten over hoe hun data gebruikt werden waardoor het verkoopproces veel trager verliep dan nu.

 

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.