Overslaan en naar de inhoud gaan

Bot vs Bot: ChatGPT onderhandelt voor consumenten

Vind je het ook zo vervelend als je iets gedaan probeert te krijgen van een leverancier, je wordt afgescheept met een chatbot? Het Amerikaanse DoNotPay werpt een nieuw wapen in de strijd voor gerechtigheid tegen chatbots, namelijk... een chatbot.
Robot rechter
© Shutterstock
Shutterstock

ChatGPT is de afgelopen weken regelmatig in het nieuws. De kunstmatig intelligente chatbot op basis van OpenAI verbaast vriend en vijand met prestaties die steeds moeilijker van “echt” te onderscheiden zijn – wat uiteraard veel discussie oplevert over wat 'echt' nu eigenlijk is. Maar buiten de lastige vragen die ChatGPT oproept voor kunstenaars, leraren en wetenschappers, zijn er ook gewoon al heel praktische toepassingen die het leven werkelijk een stuk prettiger kunnen maken.

ChatGPT als advocaat

Het Amerikaanse bedrijf DoNotPay maakt al sinds 2017 gebruik van AI chatbots om mensen geautomatiseerd te helpen een weg door de bureaucratische jungle te vinden. Het bedrijf afficheert zich als “’s werelds eerste kunstmatig intelligente advocaat”. Op de website vind je een lange lijst (Amerikaanse!) diensten waar het bedrijf je geautomatiseerd mee kan helpen, van het afhandelen (en afwentelen) van parkeerboetes tot het opzeggen van abonnementen en het aanvragen van allerhande gratis diensten.

En nu heeft het bedrijf ChatGPT ontdekt. Afgelopen week toonde DoNotPay CEO Joshua Browder via Twitter een experiment waarin een van hun engineers de chatbot inzet om in onderhandeling te gaan met de chatbot van de Amerikaanse ISP Comcast. De ‘strijd’ van bot tegen bot (waarbij ChatGPR de andere bot zelfs met juridische stappen dreigt wegens wanprestatie) eindigt met een besparing van 120 dollar per jaar op de internetrekening van de engineer. Browder belooft in de tweet dat ChatGPT binnenkort door DoNotPay zal worden ingezet om namens haar klanten te onderhandelen via formulieren, chat en mail.

Zeker nu consumenten steeds vaker worden afgescheept met kunstmatig intelligente helpdeskmedewerkers, is het een bevredigend idee dat die (vaak frustrerende) ervaring met gelijke of zelfs betere wapens kan worden bestreden. De kracht van het AI in dit soort onderhandelingen is dat een bot als ChatGPR vrij moeiteloos uitgebreide kennis kan opdoen over de rechten en plichten van beide partijen, de eventuele jurisprudentie die erover beschikbaar is, en de alternatieven die bij andere dienstverleners beschikbaar zijn etc. Gewone gebruikers hebben zelden de tijd en de capaciteit om zich zo uitgebreid voor te bereiden op een onderhandeling en laten zich gemakkelijker afbluffen.

Emotieloze onderhandeling

“Bots worden niet boos en raken nooit gefrustreerd”, zegt de Amerikaanse advocaat Ben Michael tegenover Lifewire. “Dat is een nuttige eigenschap als je te maken krijgt met lange wachttijden en weinig behulpzame medewerkers.” Bang voor zijn baan is de advocaat nog niet: “Als het gaat om zaken waar weinig risico aan kleeft, zoals onderhandelen over korting op een abonnement, heb ik weinig moeite met een chatbot – maar ik zou er toch zeker niet zomaar op vertrouwen als het om echt belangrijke dingen gaat.” Maar dat zou natuurlijk zomaar een kwestie van tijd kunnen zijn…

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in