Development

Software-ontwikkeling
737 MAX cockpit

Boeing-testvlucht met software-update 737 MAX

Boeing verklaart succes na testvlucht met software-update in 737 MAX-toestel.

© Boeing
4 april 2019

Boeing verklaart succes na testvlucht met software-update in 737 MAX-toestel.

Boeings CEO Dennis Muilenburg heeft samen met twee testpiloten een vlucht uitgevoerd met de bijgewerkte software voor het omstreden bijsturingssysteem in de 737 MAX. De update voor het softwaresysteem heeft veilig en naar behoren gefunctioneerd, verklaart de vliegtuigfabrikant. Twee recente en fatale crashes van het 737 MAX-8 type worden geweten aan het bijsturingssysteem dat de toestellen in wezen de grond in zou hebben geboord. De testvlucht met de CEO aan boord was met het MAX-7 type.

Het omstreden bijsturingssysteem MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) is ontworpen voor de hele MAX-lijn van 737-varianten. Die moderne uitvoeringen van de klassieke Boeing 737 zijn namelijk voorzien van krachtigere motoren, die door de voorwaartse plaatsing en hun grotere vermogen een toestel te stijl omhoog kunnen trekken. MCAS is een automatisch systeem dat ingrijpt door de neus van het vliegtuig omlaag te brengen.

Vernieuwd en toch vertrouwd

De bedoeling van Boeing is dat 737 MAX-toestellen voor piloten 'voelen' als een reguliere 737. Hierdoor hoeven luchtvaartmaatschappijen niet te investeren in kostbare training en her-certificering van piloten voor de nieuwe 737-varianten. De vliegtuigfabrikant neemt het daarmee op tegen concurrent Airbus, die met zijn A320-toestel verkoopsuccessen weet te boeken. Het lijkt erop dat een keten van management- en engineering-beslissingen heeft geleid tot de ICT-oplossing van het MCAS, wat echter een fout lijkt te bevatten.

In het geval van de fatale crash met Lion Air vlucht 610 in oktober vorig jaar hebben de piloten de 737 MAX-8 geworsteld met het bijsturingssysteem. Meer dan vierentwintig keer wisten de piloten het toestel handmatig weer recht te krijgen, maar na zoveel keer bijsturen werd MCAS de vlucht uiteindelijk fataal. Dit blijkt uit het voorlopige KNKT-rapport dat eind november vorig jaar is uitgebracht. Het definitieve rapport van de KNKT wordt pas na de zomer verwacht. Ondertussen zijn de eerste details naar buiten gekomen over de tweede fatale crash met een 737 MAX-8, in maart dit jaar.

Automatische heractivering

Uit gegevens van de black box van Ethiopian Airlines 302 komt naar voren dat ook in dit geval het bijsturingssysteem voor problemen heeft gezorgd. De piloten hebben hierbij de officieel afgevaardigde instructies van Boeing gevolgd, zo blijkt nu, maar dat mocht niet baten. De officiële instructies van de vliegtuigfabrikant zijn afgegeven volgend op de Lion Air-crash en geven het advies dat piloten bij problemen met MCAS dat systeem moeten uitschakelen. In het geval van de Ethiopische crash is het systeem telkens weer actief geworden, en heeft het telkens bijgestuurd.

Boeing past nu de software voor MCAS aan en heeft gister een testvlucht daarmee uitgevoerd die naar eigen zeggen geslaagd is. Tijdens de vlucht heeft de bemanning verschillende scenario's getest waarin fouten moesten worden hersteld. "De nieuwe software heeft gewerkt zoals we deze hebben ontworpen en we zullen deze de komende tijd nog een aantal malen testen", aldus Boeing-CEO Muilenburg die meevloog met deze praktijktest.

Lees meer over Development OP AG Intelligence
4
Reacties
Jasper Bakker 08 april 2019 10:06

Beste JF CHIVRACQ,
Scherp opgemerkt! Kennelijk heb ik 2 zinsconstructies door elkaar gehusseld.
Excuses!
Inmiddels verbeterd dus.
Mvg,
Jasper Bakker
AG Connect

JF CHIVRACQ 05 april 2019 06:53

Jaaa...!, ik weet bijna zeker dat de eerste (en enige) Vraag die Dennis Muilenburg vroeg voordat ie aan die testvlucht deel ging nemen was of de MCAS Softwware (snel en makkelijk...!) door de Piloot was uit te schakkelen igv "Probleem", ah-ah...!

Ik vind dat ie wel "afgerekend" mag worden dat ie niet diezelfde Vraag toen heeft gehad in Oktober 2018 na die eerste Crash...!, terwijl toen binnen een paar dagen al was bekend dat de Crash werd (zeer waarschijnlijk) veroorzakt door EEN ("Troll"-)Sensor en een automatisch Systeem dat (bijna) niet uit te schakkelen was...

Beetje "naïeve vraag" dacht ik eerst, @'van Zanten', maar jij hebt toch een beejte gelijk...!
(=> "naïeve vraag" doordat MACS + 737 MAX-7/8 is geen 1pro10000 van alles wat Boeing maakt, en de CEO van zo een groot Bedrijf kan niet voor "alles" verandwoordelijk worden gehouden, hij geeft Leiding aan misschien 10 of 20 Sub-Processen en kan niet gaan checken of alle 200.000 Schroeven in alle nieuw-gebouwd Vlietuigen correct zijn "gedaan", hetzelfde met Software, (technische) Kennis heeft ie waarschjnlijk sws niet... Maar na die eerste Crash had toen al wel iets moeten "gebeuren"...!)

JF CHIVRACQ 05 april 2019 05:05

Het volgende zin klopt "wiskundig" niet, just saying, voor wie tot 25 kan tellen...:
"Meer dan vierentwintig keer wisten zij het toestel handmatig weer recht te krijgen, maar de vijfentwintigste bijsturing door MCAS was fataal."

van Zanten 04 april 2019 20:19

Dit gaat voor Boeing nog wel een aardig staartje krijgen, niet alleen financieel qua claims maar ook het interne proces met een focus op snelheid i.p.v. door en door geteste veiligheid. Wie gaat de eindverantwoordelijkheid nemen voor de gemaakte fouten? Is dat Dennis Muilenburg zelf?

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.