Bescherming privacy in IE9 omstreden

8 december 2010
Websurfen zonder sporen na te laten. Microsoft wil de mogelijkheden daarvoor uitbreiden in de volgende versie van zijn browser, Internet Explorer 9. Critici vinden dat Microsofts plannen niet ver genoeg gaan.

Microsoft noemt de privacybeschermende technologie Tracking Protection, melden de Wall Street Journal en de persbureaus AP en Reuters. De vinding is een uitbreiding op de bestaande voorziening Inprivate Filtering die in de huidige versie 8 van Internet Explorer is ingebouwd.

In de praktijk hebben maar weinig gebruikers deze optie ingeschakeld. Bovendien moet InPrivate Filtering iedere keer dat IE8 wordt opgestart opnieuw worden geactiveerd. De browser blokkeert dan bepaalde websites.

Tracking Protection gaat stap verder dan InPrivate
De Tracking Protection in IE9 gaat een stapje verder. De gebruiker kan zelf een lijst samenstellen van websites die hij in de ban wil doen, of zich abonneren op standaardlijsten die door derden beschikbaar zijn gesteld. Na het toevoegen van een site aan de lijst verhindert de browser de uitwisseling van informatie met de betreffende webserver.

Microsoft zelf is niet van plan zulke lijsten beschikbaar te stellen. De verantwoordelijkheid voor het aangeven welke sites goed en slecht zijn, ligt dus bij de gebruiker. Critici menen dat je dat niet aan eindgebruikers kunt overlaten, te meer omdat veel sites zich van heimelijke technieken bedienen om gegevens van bezoekers te verzamelen. Bovendien staat de blokkade niet standaard ingeschakeld, maar zal de gebruiker hem zelf moeten aanzetten. De activering blijft wel van kracht voor volgende browsersessies.

Toezichthouder FTC wil verder gaan dan Microsoft
Volgens Microsoft voldoet de technologie aan voorstellen die vorige week zijn gedaan in een rapport van de Federal Trade Commission (FTC), een Amerikaanse toezichthouder. Maar zoals Microsoft het beschrijft, lijkt zijn ‘antivolgsysteem’ toch minder ver te gaan dan de FTC voor ogen staat.

De toezichthouder wil dat browsers standaard een ‘do no track’-optie krijgen waardoor websites en in het bijzonder adverteerders geen persoonlijke gegevens van consumenten kunnen vergaren. Adverteerders zien dat als een bedreiging voor hun commerciële activiteiten. FTC-voorzitter Jon Leibowitz heeft de plannen van Microsoft overigens wel toegejuicht en riep makers van andere browsers op hetzelfde te doen.

Adverteerders maakten al bezwaar tegen filter in IE 8
The Wall Street Journal onthulde eerder dit jaar dat Microsoft de nu voorgestelde ‘tracking protection’ 2 jaar geleden al in IE 8 had willen plannen, maar daarop terugkwam toen bezorgde adverteerders aan de bel trokken. Microsoft wilde oorspronkelijk ook lijsten van verdachte websites op abonnementsbasis (InPrivate Subscriptions) aanbieden in IE 8 maar sloopte die voorziening weer uit de definitieve versie van zijn browser. Het voor 6 miljard dollar door Microsoft overgenomen bedrijf aQuantive, dat webadvertenties verzorgt, had geklaagd dat InPrivate het lastiger maakte om reclame op consumenten te richten.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.