Overslaan en naar de inhoud gaan

Beroepsvereniging KNVI: druk op IT’ers zeer hoog

Sinds Nederland massaal thuiswerkt is de druk op netwerken, IT-systemen, helpdesks en vraag naar werkplekken enorm toegenomen. Daarmee is de druk op IT’ers ook enorm hoog, constateert de beroepsvereniging KNVI. Hoe cruciaal is het werk van een IT’er in de coronacrisis voor Nederland?
© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com
CC BY-SA 2.0 - Flickr.com

Rijksoverheid publiceerde onlangs een lijst met ‘cruciale beroepsgroepen’ die gebruik kunnen maken van kinderopvang zodat ze kunnen blijven werken. IT-bedrijven staan niet op deze lijst. Volgens Branchevereniging NLdigital zijn er wel IT-bedrijven die tot de 'vitale sectoren' behoren, maar dat geldt voor slechts een klein deel. 

Schreeuwen om bandbreedte

De datasector gaf al aan het oneens te zijn met de lijst en wil aangemerkt worden als 'vitale sector' in de hoogste categorie, bleek uit een reactie van directeur Stijn Grove van Dutch Data Center Association (DDA) in Het Financieele Dagblad. Volgens de branchevoorman zijn datacenters, netwerkbedrijven en cloud providers momenteel onmisbaar nu veel mensen vanuit huis werken. "We zien steeds meer druk komen op de systemen. Bedrijven en organisaties schreeuwen allemaal om meer bandbreedte."

Cruciaal beroep

AG Connect legt de vraag voor bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI). Hadden IT-beroepen niet op de lijst cruciale beroepen moeten staan? “Eigenlijk wel”, zegt KNVI-voorman Wouter Bronsgeest “Zowel ontwerpen, maken, exploiteren als beheren van IT is vaak de life line van organisaties. Het lijken nutsvoorzieningen zoals water en stroom en daar wordt IT vaak mee vergeleken, maar het gaat verder dan dat. De technologie is bewerkelijker, en heeft grote impact op de manier waarop we ons leven inrichten.”

Druk is hoog

Bronsgeest constateert ook dat de druk op IT-professionals tijdens de coronacrisis fors toeneemt. IT’ers maken het werk van andere professionals vaak mede-mogelijk. “De druk op IT’ers is zeer hoog. Op netwerken, op de IT systemen, heldesks, de vraag naar extra werkplekken.”

Over het thuiswerkende IT'ers is Bronsgeest optimistisch. “IT-ers in cruciale functies en op vitale processen kunnen zeker vanuit huis werken. Een voorbeeld: volledige helpdesks verschuiven naar de medewerkers thuis, en toch blijft alles doordraaien. Volledige ontwikkelteams werken thuis gewoon door en gebruiken thuiswerkmiddelen om samen te werken. Er kan steeds meer online.”

Thuiswerken

Voor de toekomst betekent dat misschien grote veranderingen. “Wellicht kunnen we nadat deze crisis voorbij is op een heel andere manier naar de inrichting van ons werk kijken. Samenwerken vraagt om samen in contact zijn, en niet alles kan online. Maar we kunnen wellicht zeker een andere weekindeling bespreken en veel flexibeler zijn in de wijze waarop we ons werk uitvoeren”, aldus Bronsgeest. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in