Loopbaan

Carriere
Moe

België zet ban op online beschikbaarheid

Ambtenaren alleen in noodgeval buiten werktijd benaderbaar.

© Shutterstock Alfredo Cecchi
10 januari 2022

Ambtenaren alleen in noodgeval buiten werktijd benaderbaar.

België gaat de burn-out bij ambtenaren te lijf door hen per 1 februari de mogelijkheid te geven gelegitimeerd onbereikbaar te zijn buiten reguliere werktijden.

Alleen in noodgevallen mag de werkgever een uitzondering maken op dit recht, schreef De Morgen vorig week. De werknemer mag alleen "nog buiten de normale arbeidstijd worden gecontacteerd wanneer het gaat om uitzonderlijke en onvoorziene omstandigheden, en waarbij actie vereist is die niet kan wachten tot de volgende arbeidsperiode."

Wanneer de ambtenaar ervoor kiest in vrije uren werkgerelateerde berichten of oproepen niet te bekijken of te beantwoorden, mogen daar volgens de nieuwe wet geen negatieve gevolgen aan kleven.

Volgens minister van Ambtenarenzaken Petra De Sutter is de maatregel nodig om bij de circa 65.000 ambtenaren overmatige werkstress en burn-out te voorkomen. Volgens de vakbond ACV is het een goede stap, maar is de regel voor velerlei interpretatie vatbaar. Zo is niet duidelijk wat verstaan wordt onder 'uitzonderlijke gevallen'. Dat is toch naar oordeel van de leidinggevende en daar gaat discussie over ontstaan.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.