Overslaan en naar de inhoud gaan

Azure-klanten klagen over cloudkrapte bij Microsoft

Verschillende berichten gaan rond dat Microsoft voor zijn internationale clouddienst Azure kampt met capaciteitsbeperkingen. Deze problemen zouden deels worden veroorzaakt door leveringsproblemen voor servers en netwerkapparatuur, en deels door de oorlog in Oekraïne. Cloudklanten kunnen tegen afwijzingen aanlopen voor hun aanvragen om meer capaciteit of nieuwe clouddiensten af te nemen. Het tekort aan Azure-capaciteit zou nog tot begin volgend jaar kunnen duren.
Microsoft datacenter
© CC BY 2.0 - Flickr.com
CC BY 2.0 - Flickr.com

Microsoft heeft aan het begin van het eerste coronajaar ook al te maken gehad met capaciteitsgrenzen voor Azure. Toen kwam dat door de plotse en massale overstap van veel bedrijven en organisaties naar thuiswerken, met daardoor flink toegenomen cloudgebruik. Dit betrof voor een groot deel de videovergaderdienst Teams. In reactie op die cloudpiek - en meekomende belasting voor Microsofts datacentercapaciteit - heeft de aanbieder toen besloten om bepaalde soorten gebruikers af te knijpen.

'In het geel' draaien

Nu verklaart Microsoft dat het te maken heeft met "ongekende" vraag voor zijn clouddiensten, meldt The Register. Het bedrijf geeft daarbij echter niet concreet toe dat het daar moeite mee heeft of dat het klanten 'nee' moet verkopen. Toch is dat volgens diverse berichten wel het geval. De kleine Britse IT-dienstverlener QuoStar zag een reeks verzoeken voor clouddiensten afgewezen worden door Microsoft, schrijft de Britse krant The Telegraph. En naast Groot-Brittannië speelt er ook 'ruimtegebrek' voor Azure in de Amerikaanse staat Washington en in delen van Europa en Azië, schrijft technieuwssite The Information.

Meer dan twee dozijn datacenters van Microsoft voor Azure verspreid over diverse landen zouden nu met beperkte servercapaciteit draaien. Ze zitten niet tegen uiterste grenzen aan, maar de datacenters opereren wel in 'de gele zone', aldus The Information op basis van twee anonieme managers bij Microsoft en een ingenieur bij een grote Azure-klant. Deze situatie van 'de gele zone' betekent dat er minder servers beschikbaar zijn dan normaal, of gewenst dus. Uitbreiding of groei voor klanten zou daardoor lastig zijn en in bepaalde gevallen niet mogelijk blijken.

Afwijzingen

Zo heeft de Britse IT-dienstverlener QuoStar van Microsoft te horen gekregen dat de Amerikaanse cloudaanbieder op dit moment niet in staat is om het verzoek (voor meer cloudcapaciteit) goed te keuren. Dit vanwege hoge vraag in de bewuste regio: UK South, aldus het bericht dat The Telegraph heeft ingezien. Bij deze afwijzing heeft de cloudklant ook het aanbod gekregen van een tweemaandelijkse informatie-update of clouddiensten in de toekomst mogelijk wel beschikbaar zullen zijn.

Een andere Azure-klant in Groot-Brittannië vertelt aan The Register dat zowel de regio UK South als ook de regio UK West tekenen vertonen dat ze capaciteitsproblemen hebben. Wanneer een nieuw abonnement voor een klant wordt aangemaakt, is het volgens deze anonieme bron niet mogelijk om compute-middelen te benutten in elk van die Azure-regio's. Het supportportal van Microsoft geeft dan simpelweg de boodschap dat de klant een supportverzoek kan aanmaken. Deze klant is ook gestopt met het 'vrijgeven' (deallocate) van virtuele machines in Azure buiten kantooruren, wat het normaliter doet om kosten te besparen, omdat het heeft gemerkt dat 's ochtends weer toewijzen van resources moeilijk gaat.

Grenzen aan groei

Volgens een Microsoft-insider die door The Information wordt aangehaald, blijft servercapaciteit in Azure-datacenters beperkt tot begin volgend jaar. De huidige klachten, de termijn van tweemaandelijkse informatieverschaffing en daarmee het sombere vooruitzicht van aanhoudende krapte slaan een deuk in het publieke imago van 'cloud' als on-demand schaalbaar platform en haast oneindige resource.

Een woordvoerder van Microsoft erkent de capaciteitsproblemen in een reactie aan The Register. Daarbij wordt gesteld dat er de afgelopen twee jaar ongekende groei is geweest in de vraag naar cloud computing. Complicerende factor is dat dit samengaat met macrotrends die de hele ICT-industrie raken. Dit betreft dan chiptekorten en logistieke problemen vanuit techproductieland China, waardoor bestellingen van servers en netwerkapparatuur lange tot zeer lange leveringstijden kunnen hebben. De Microsoft-woordvoerder zegt dat het bedrijf stappen heeft genomen om capaciteitstoename voor klanten aan te pakken, terwijl het ook de uitrol van servers in zijn datacenters bespoedigt.

Oekraïense IT

Ondertussen heeft ook de Russische oorlog in Oekraïne impact op cloudcapaciteit. Dit komt niet nu al door stijgende energieprijzen vanwege afknijpen van Russische gastoevoer naar Westerse landen, hoewel dat ook nog impact kan hebben. Azure is direct geraakt door de oorlog omdat Microsoft veel steun verleent aan Oekraïne. Zo heeft de cloudaanbieder de IT-systemen van de Oekraïense overheid en de gehele digitale infrastructuur van het land opgenomen in zijn Europese datacenters, schrijft The Telegraph nog.

Hiermee wordt uitwijk geboden tegen fysieke aanvallen op Oekraïense datacenters, waar het Russische leger volgens Microsoft al raketten op heeft afgevuurd. Verder is de Amerikaanse techreus ook bezet met het detecteren en afweren van hackaanvallen vanuit Rusland, deels op de Oekraïense cloudgebruiker en deels op andere doelwitten. Volgens Microsoft heeft het hosten van de Oekraïense staat geen grote impact op de commerciële dienstverlening aan reguliere klanten.

Afknijpen

Toch laat het bedrijf weten dat het in reactie op de "ongekende vraag" naar cloudcapaciteit maatregelen neemt, indien nodig. Deze maatregelen betreffen dan het beperken van capaciteit, waarbij proefgebruik (trials) en interne cloudklussen (workloads) als eerste aan banden worden gelegd. Dit afknijpen is in april 2020 ook al door Microsoft gedaan. De leverancier wil daarmee prioriteit geven aan de groei van bestaande cloudklanten.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in