Innovatie & Strategie

Privacy
Australië gaat Facebook en Google strenger controleren

Australië gaat Facebook en Google strenger controleren

De Australische anti-trustautoriteit krijgt een speciale divisie om deze bedrijven in de gaten te houden.

Darling Harbour in Sydney © CCO/Pixabay Pattyjansen
26 juli 2019

De Australische anti-trustautoriteit krijgt een speciale divisie om deze bedrijven in de gaten te houden.

De anti-trustautoriteit Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) krijgt een speciale divisie die ‘de sluier moet wegnemen’ van de advertentiemarkt en de algoritmen die door Facebook en Google worden gebruikt. De divisie wordt in eerste instantie voor vijf jaar opgestart.

Australie neemt het besluit nadat de ACCC anderhalf jaar de twee techbedrijven onder de loep nam. In het rapport worden 23 aanbevelingen genoemd waardoor Google en Facebook beter zouden worden gereguleerd. Ook zou het de concurrentie in de mediabranche moeten verbeteren, aldus de onderzoekers.

De techbedrijven worden verplicht om een code of conduct te ontwikkelen zodat mediabedrijven eerlijk en transparant worden behandeld. Die moet er ook voor zorgen dat mediabedrijven vroeg worden geinformeerd over veranderingen in de manier waarop berichten worden getoond. En het document kan worden gebruikt in onderhandelingen over advertentie-inkomsten, aldus de ACCC.

Veel expertise

Hoewel de divisie nieuw is voor het Australische antitrustorgaan kan de ACCC wel al aan het werk. Voorzitter Rod Sims tegen de Guardian Australia: “We hebben veel expertise op dit gebied. Je hebt echt geen PhD’s in Informatietechnologie nodig, we nemen afgestudeerden aan vanuit allerlei vakgebieden en ze hebben de vaardigheid om zich in dit onderwerp vast te bijten. En als we specialistische hulp nodig hebben, dan vinden we het wel.”

Ook in andere delen van de wereld neemt de controle op Facebook en Google toe. Volgens de Australische onderzoeker van de ACCC Josh Frydenberg is de Amerikaanse boete van 5 miljard dollar die Facebook deze week kreeg daar een voorbeeld van. “Deze bedrijven behoren tot de machtigste en waardevolste bedrijven ter wereld. Ze moeten verantwoordelijk worden gemaakt en ook hun activiteit moeten transparanter worden”, zei Frydenberg tegen Reuters.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.