Innovatie & Strategie

Klantinteractie
MacBook

Apple's inruilprogramma kort klanten op 'defecten'

Apple-inruil verloopt via partners die klanten kunnen benadelen.

15 april 2021

Apple-inruil verloopt via partners die klanten kunnen benadelen.

Het inruilprogramma van Apple wordt niet door de Mac- en iPhone-maker zelf verzorgd en Amerikaanse klanten lopen nu tegen nadelen daarvan aan. Een Amerikaanse inruilpartner blijkt fors lagere inruilprijzen te bieden dan aanvankelijk ingeschat, vanwege vermeende defecten die na controle niet aan de orde lijken te zijn.

Een MacBook van halverwege 2017 in goede staat is volgens de officiële Apple Store-app zo'n 350 dollar waard bij inruil. Een Apple-gebruiker kreeg na insturen voor zo'n trade in echter de mededeling dat zijn Mac-laptop slechts 140 dollar zou opbrengen. Dit vanwege drie of meer witte plekken in het beeldscherm, aldus het oordeel dat van Apple zelf leek te komen.

Uitbesteed

Dit geclaimde defect werd niet met foto's bewezen en was volgens de gebruiker vooraf niet aanwezig. Bovendien bleek het naderhand ook niet waar te nemen. De gedupeerde klant heeft het inruilbod namelijk geweigerd en zijn MacBook teruggekregen, waarna die ook door techsite The Verge is bekeken. Er lijkt meer aan de hand te zijn dan de onterecht geclaimde oorzaak voor de flinke waardevermindering. De keuring en het inruilbod is niet afkomstig van Apple zelf.

In de praktijk krijgen klanten te maken met een inruilpartner van Apple, wat in het geval van deze Amerikaanse Mac-gebruiker het bedrijf Phobio is. In de communicatie wordt dit niet duidelijk, meldt The Verge. Apple vermeldt deze opzet niet op zijn Amerikaanse informatiepagina over inruilen en stipt het kort aan in een voetnoot over de geschatte inruilwaarde. Het bedrijf noemt de partnerconstructie wel in zijn Nederlandse FAQ: "Apple Trade In is een inruil­programma voor devices dat wordt aangeboden door Apple. We werken samen met inruil­partners om de waarde van je device te bepalen, naar aanleiding van de informatie die je geeft."

Inspectie en nieuwe offerte

Als een klant akkoord gaat met de initiële offerte, die dus wordt gemaakt op basis van informatie die de gebruiker zelf invoert, stuurt zo'n partner gratis verzend­materialen om het apparaat op te sturen. "Vervolgens wordt je device door onze partner geïnspecteerd. Als het in de door jou beschreven staat verkeert, ontvang je een Apple Store-cadeaubon ter waarde van het offerte­bedrag. Zo niet, dan krijg je van onze partner een nieuwe offerte. Je kunt dan akkoord gaan met de nieuwe offerte, of je device gratis laten terugsturen."

Voor Nederland heeft Apple het Britse lifecycle-bedrijf Brightstar in de arm genomen voor zijn officiële inruilprogramma. Resellers van de Mac- en iPhone-maker bieden vaak een eigen inruilservice, waarbij zij dan de inspectie en offerte doen. Apple-apparaten hebben in de regel een hogere 'restwaarde' van veel Windows-pc's en Android-smartphones. Dat valt deels te verklaren uit het lager gaande prijsbereik en dus configuratieverschillen van Apple's concurrenten.

Verschillende inruilpartners

In de Verenigde Staten blijkt Apple's Amerikaanse inruilpartner Phobia wel vaker flink lagere inruilwaardes te bieden, weet The Verge te melden die ook andere 'gekorte' klanten heeft gesproken. Dit zou de afgelopen maanden vaker voorkomen, en de online-reputatie van Phobia is niet bepaald positief. Overigens is dit bedrijf niet de enige inruilpartner voor de VS. AG Connect heeft Apple vragen gesteld over inruilpartner(s) voor Nederland en Europa, en over zijn controle en eventuele keuring van die bedrijven.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.