Innovatie & Strategie

Privacy
Craig Federighi

Apple: privacy is géén luxe-artikel

Apple weerspreekt Google's beschuldiging dat het een (hoge) prijs plakt op privacy.

Craig Federighi (senior vice-president, software engineering) © Apple
28 mei 2019

Apple weerspreekt Google's beschuldiging dat het een (hoge) prijs plakt op privacy.

Apple pareert de impliciete kritiek van Google-CEO Sundar Pichai dat privacy bij de iPhone-maker een luxe-artikel is. Pichai schreef in een opinie-artikel voor The New York Times dat Google juist privacy democratischer maakt, en dat privacy geen luxe-artikel kan zijn wat alleen beschikbaar is voor mensen die zich premium producten en diensten kunnen veroorloven. Apple-topman Craig Federighi reageert verbaasd, en ontkennend.

Privacy is niet alleen een heet hangijzer voor datavergarende tech-reuzen als Facebook en Google, het begint ook een USP (unique selling point) te worden voor sommige leveranciers. Apple laat zich voorstaan op zijn respect voor de privacy van zijn gebruikers, en maakt daar ook expliciet reclame mee. Google heeft begin deze maand zijn privacybeleid verdedigt in een opinie-artikel gepubliceerd door The New York Times.

Privacypraat

CEO Sundar Pichai van de ads- en search-gigant haalt daarin ook uit naar criticasters zoals Apple. Het door hem geschetste contrast met Apple, en het geschetste 'prijspremium' voor privacy, kan rekenen op verbazing bij de iPhone-maker. Softwaretopman Craig Federighi gaat niet mee in het luxe-argument van Google, wat in wezen kritiek is op het relatief hogere prijspeil van iPhones ten opzichte van Android-toestellen.

Federighi wijst de sneer over luxe-artikelen van de hand, in een interview met dagblad The Independent. De Apple-veteraan zegt weliswaar verheugd te zijn dat andere techbedrijven zeggen zich nu ook druk maken over privacy. Maar, zo stelt hij, de kwestie gaat veel dieper dan wat enkele maanden en wat persberichten kunnen brengen. "Ik denk dat je fundamenteel moet kijken naar bedrijfsculturen en waardes en bedrijfsmodellen. En die veranderen niet van de ene dag op de andere."

Businessmodel

Apple heeft als business model dat het relatief hoger geprijsde producten en diensten verkoopt, maar daarbij niet aan vergaring en verzilvering van data doet. Google komt 'vanaf de andere kant': het biedt goedkope en ook gratis dingen aan om daarmee te verdienen aan datavergaring en gerichte advertenties. CEO Pichai argumenteert dat het belangrijk is om daarbij privacybescherming te bieden, zodat iedereen er toegang toe heeft.

Federighi reageert dat Apple zijn producten in wezen aan iedereen wil verkopen, en dat privacy echt niet een luxe-artikel is. In het interview met The Independent pareert de Apple-topman ook twee andere kritiekpunten op het bedrijf: de opslag van Chinese gebruikersdata in dat communistische land, en de achterstand op AI-gebied met bijvoorbeeld spraakassistent Siri doordat Apple niet zoveel gegevens van gebruikers verzamelt.

Dataminimalisatie, en AI

Juist door de dataminimalisatie van Apple is het opslaan van data in China niet zo'n groot risico, stelt senior vice-president Federighi. In ieder geval niet zo groot als het voor andere bedrijven zou zijn. Bovendien wordt de data van Chinese gebruikers versleuteld opgeslagen. Over de wisselwerking tussen datavergaring en AI-vooruitgang stelt de Apple-topmanager dat dat een vermeend compromis is. Betere AI ontwikkelen zonder extra gebruikersgegevens te vergaren, kan "soms wat extra werk" vereisen, maar "dat is het waard".

Apple maakt reclame met privacy:

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.