Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple op eenzame hoogte op tabletmarkt

Vergeleken met het 1e kwartaal groeide de tabletmarkt in het 2e kwartaal met 33,6 procent, blijkt uit voorlopige cijfers van onderzoeksbureau IDC. In de eerste 3 maanden van dit jaar werden wereldwijd 18,7 miljoen tablets verkocht.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Apple kon voortbouwen op de introductie van de nieuwe iPad in maart. Het bedrijf sloot het 2e kwartaal af met het hoogste verkoopaantal tot dusver, constateert IDC-onderzoeker Tom Mainelli. Het vorige verkooprecord stond op 15,4 miljoen iPads in het slotkwartaal van 2011.

Ook verticale markten krijgen oog voor de iPad

Volgens Mainelli geeft het overgrote deel van de consumenten nog steeds de voorkeur aan de iPad boven andere tablets. Intussen krijgen ook steeds meer verticale markten, zoals het onderwijs en de zorg, belangstelling voor de iPad.

In mindere mate deden ook de meeste andere grote leveranciers van tablets – doorgaans uitgerust met Android als besturingssysteem – goede zaken. Samsung (+ 118%) en Asus (+ 116%) zagen hun verkoop van jaar op jaar zelfs nog sterker stijgen dan Apple (84%), maar ze hebben nog een flinke achterstand in te lopen.

De koplopers op een rij: Apple op eenzame hoogte

  • Apple verkocht afgelopen kwartaal 17,04 miljoen iPads. Een jaar eerder waren dat er 9,25 miljoen. Ondanks de komst van vele concurrenten klom het marktaandeel van Apple van 61,5 naar 68,2 procent.
  • Samsung staat ver na Apple op de 2e plaats met 2,39 verkochte tablets in het 2e kwartaal, wat een marktaandeel van 9,6 procent oplevert.
  • Webwinkel Amazon leverde 1,25 miljoen Kindle Fire-tablets af (5% marktaandeel). De Fire is vooralsnog alleen in Amerika te koop.
  • Asus, de nummer 4, klom in marktaandeel van 2,6 naar 3,4 procent dankzij de verkoop van 855.000 tablets. De Nexus 7 van Google, die door Asus wordt gefabriceerd, is nog niet in de cijfers verwerkt omdat de introductie pas in juli plaatsvond.
  • Hekkensluiter in de top-5 is Acer, dat in marktaandeel terugviel van 4,3 naar 1,5 procent. De Taiwanese pc-bouwer verkocht 385.000 tablets.
  • Alle overige leveranciers verkochten samen 3,1 miljoen tablets. Hun gezamenlijk marktaandeel halveerde in een jaar van 24,4 naar 12,3 procent.

Meer concurrentie verwacht in najaar en winter

IDC verwacht dat de concurrentie in het 2e halfjaar oplaait met de komst van nieuwe modellen, waaronder de veelbesproken Surface van Microsoft met Windows RT en Windows 8. Die ligt eind oktober in de winkel. Ook Amazon heeft een nieuwe tablet op stapel staan en de geruchten worden sterker dat Apple met een iPad Mini voor de dag zal komen.

Reëel gevaar dat consument te veel keus krijgt

Het grootste risico voor de leveranciers van Android- en Windows-tablets is volgens Mainelli dat consumenten komend najaar door de bomen het bos niet meer zien en voor de veilige weg kiezen: toch maar een iPad. Of ze zouden kunnen besluiten om “nog een (product-)cyclus aan de kant te blijven staan.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in