Innovatie & Strategie

Apps
Mac App Store

Apple: Microsoft en Adobe te groot om Mac-appstore te 'forceren'

Topmanagers Apple: Microsoft en Adobe kunnen appstore-regels vermijden.

© Apple
25 mei 2021

Topmanagers Apple: Microsoft en Adobe kunnen appstore-regels vermijden.

Softwaremakers Microsoft en Adobe zijn simpelweg te groot om zich aan de Mac App Store te laten binden, wat Apple's ontwikkeling van die appstore heeft gehinderd. Dit heeft het topmanagement van Apple jaren terug ingezien, blijkt uit interne documenten die nu zijn vrijgegeven.

"Op het gebied van native productiviteitsapps begint en eindigt het met Microsoft en Adobe", aldus topman Phil Schiller in een mail aan CEO Tim Cook. Beide aanbieders van productiviteitssoftware kunnen het zich veroorloven om buiten de Mac-appstore om hun producten te distribueren, en zo geen omzet te delen met Apple of te voldoen aan vereisten van de Mac-maker. Laatstgenoemde geldt voor regels hoe apps te maken, voor businessmodellen voor apps, en voor het app-reviewproces van Apple.

Rechtszaak over appstoreregels

De uitleg van Schiller aan Cook over beperkingen voor de Mac App Store stamt uit december 2015 en is nu naar buiten gekomen in de rechtszaak van gamemaker Epic Games tegen Apple. Aanleiding voor de mailwisseling tussen de twee topmannen, met een reeks topmanagers in de cc, is een mail van een gebruiker. Die Mac-overstapper vanaf Windows geeft aan games te missen op OS X (de toenmalige naam voor macOS).

CEO Cook geeft in zijn mail, verstuurd vanaf zijn iPad Pro, aan dat het gebrek aan games plus het gebrek aan native op Macs draaiende productiviteitssoftware de voornaamste reden zijn dat de Mac App Store 'sluimert'. In tegenstelling tot de appstore voor Apple's mobiele besturingssysteem iOS is de app-winkel voor Macs geen groot succes. Schiller reageert met uitgebreide uitleg dat de pc-gedomineerde markten voor games en productiviteitssoftware een moeilijke kwestie zijn.

'iOS-succes valt niet te repliceren'

"De Mac App Store doet ertoe voor distributie van Apple-software en derde partijen die niet hun eigen downloadwinkel kunnen maken. Maar wat zou het verder nog moeten zijn?", poneert Schiller de vraag. Hij legt in zijn reply aan Cook uit dat het niet kan lukken om het voorbeeld van de iOS-store te emuleren. Grote app-ontwikkelaars hebben teveel andere keuzes om "onze vergoedingen, regels en reviewproces te omzeilen".

Terwijl grote games van grote developers het toen al niet eens zo goed deden op de Mac App Store, waren er ook opvallende trends op het gebied van apps voor productiviteit. "De Business and Productivity-secties van de store het goed lijken te doen voor gratis dingen die developers willen uitbrengen (bijvoorbeeld Microsoft OneDrive), en voor nuttige hulpmiddelen die je niet ergens anders kunt vinden (One Password is het beste voorbeeld hiervan)." Naamsbekendheid en omvang van app-makers vormen dus belangrijke belemmeringen voor de Mac App Store, waar het besturingssysteem van oudsher al open was voor software van 'externe herkomst'.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.