Personal Tech
smartphone

'Apple en Samsung laten het afweten met garantie op smartphones'

De belangrijkste spelers in de markt voor smartphonefabrikanten laten het afweten qua garantievoorwaarden. Vooral Apple scoort slecht.

© CC0,  Pixabay
29 september 2016

De belangrijkste spelers in de markt voor smartphonefabrikanten laten het afweten qua garantievoorwaarden. Vooral Apple scoort slecht.

Uit onderzoek van Certimark, dat de garantievoorwaarden van alle smartphonemerken onder de loep heeft genomen, blijkt dat ruim een derde van de smartphonefabrikanten matig tot slecht scoren op dit vlak. Zo wordt er door sommige merken geen garantie gegeven op bepaalde onderdelen van het toestel (bijvoorbeeld de accu), is de garantie niet overdraagbaar en rekent men kosten door. Allemaal zaken die wettelijk niet zijn toegestaan.

De twee grootste spelers in de markt van smartphones - Apple en Samsung - vallen buiten de top tien van beste garantievoorwaarden. Apple is samen met Blackberry hekkensluiter met één ster (slechte garantie), Samsung doet het iets beter met twee sterren (matige garantie).

Recht op fatsoenlijke garantie

"Gezien de hoge aanschafprijs van de toestellen heeft de consument recht op een fatsoenlijke garantie en service, maar dat is helaas lang niet altijd het geval", licht een woordvoerder van Centimark de testresultaten toe. Zij benadrukt dat Certimark uitsluitend het garantievoorwaardendocument onderzoekt. "Wellicht is de service in de praktijk beter. Maar fabrikanten zouden er goed aan doen door vooraf de consument het vertrouwen te geven!"

Witte raven

Meer dan de helft van de merken scoort overigens een redelijke garantie . Er zijn twee merken die boven de rest uitstijgen. Zowel Huawei als LG hebben zeer klantvriendelijke garantievoorwaarden en bieden op papier een goede service. Beide merken scoren vier van de maximaal vijf steren.

Uit onderzoek onder consumenten blijkt dat zij drie jaar garantie verwachten, terwijl dit in de praktijk slechts twee jaar is en bij Apple slechts één jaar. Centimark adviseert consumenten die een iPhone willen kopen dit altijd via een winkel of webshop te doen. "De verkoper is dan in eerste instantie verantwoordelijk voor de garantie en service en deze bedraagt dan meestal twee jaar. Maar volgens de Nederlandse wet heeft een consument recht op een deugdelijk product voor de verwachte economische levensduur."

In het geval van een defect verwacht de consument dat het euvel in één dag wordt opgelost. Lukt dat niet, dan verwacht men een leentoestel. Dit valt in de praktijk vaak tegen.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.