Overslaan en naar de inhoud gaan

App-ontwikkelaars: Winkelen wordt nooit meer hetzelfde

Appcelerator en IDC vroegen de ontwikkelaars van mobiele apps onder andere naar hun voorspellingen voor 2013. Het effect van mobiele technologie op de detailhandel springt er echt uit in de resultaten.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Mobieltje krijgt sleutelrol bij het winkelen

Meer dan 9 van de 10 ondervraagden zegt het waarschijnlijk of zeer waarschijnlijk te vinden dat in 2013 het merendeel van de bedrijven in de detailhandel aankopen via het mobieltje mogelijk gaat maken. Dat gebeurt onder druk van het winkelende publiek: een dikke 86 procent acht het waarschijnlijk dat het merendeel van de shoppers tijdens het winkelen via hun mobieltje de website van winkeliers gaat raadplegen. Drie kwart antwoordt het waarschijnlijk of zeer waarschijnlijk te vinden dat consumenten in de loop van 2013 kennismaken met het concept mobiele portemonnee, en bijna tweederde acht het waarschijnlijk of zeer waarschijnlijk dat het aantal aankopen die betaald worden per mobieltje in de loop van 2013 het aantal aankopen met de creditcard zal overtreffen. 57,5 procent verwacht dat betalen via de Near Field Communication-technologie in 2013 in alle grotere winkels mogelijk zal zijn.

Mobieltjes en andere apparaten worden steeds slimmer

De app-ontwikkelaars zien verder het oprukken van slimme apparaten doorzetten. 57,6 procent vindt het waarschijnlijk of zelfs zeer waarschijnlijk dat eigenaars van een smartphone in 2013 ook een tablet zullen hebben, en 60,3 procent denkt dat de meeste mensen in 2013 slimme apparaten, bijvoorbeeld koelkasten of auto's, zullen bezitten. 63,5 procent meent dat 'augmented reality' een exponentiële groei door gaat maken en in 2013 gemeengoed wordt op mobiele apparaten.

Gevestigde bedrijven kwetsbaar voor mobiele starters

Vanuit de gedachte dat mobiele technologie het in zich heeft de ICT-sector opnieuw vorm te geven, vroeg Appcelerator ook welke IT-giganten in de ogen van de app-ontwikkelaars kwetsbaar zijn voor de opkomst van een concurrent waarvoor het mobiele platform het startpunt is. Hoewel de percentages laag zijn, is het toch opmerkelijk dat in dit rijtje Microsoft (8 procent), Google en Facebook (beide met 7 procent) komen bovendrijven. Bedrijven die toch vooraanstaande technici in huis hebben die kunnen helpen bij snelle innovatie, merken de onderzoekers op. Ze zien die scores dan ook meer als een waarschuwing voor andere, gevestigde bedrijven in marktsegmenten die stabiel lijken.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in