Innovatie & Strategie

Analytics

App geeft Big Data een gezicht

27 september 2012
Onder de titel 'The human face of Big Data' loopt er een project waarbij vrijwilligers de maatschappelijke impact van Big Data in kaart willen brengen. Het plan is bedacht door Rick Smolan, bekend van National Geographic. Het project wordt ondersteund door EMC.

De aftrap van het project is de introductie van een mobiele app waarmee deelnemers gegevens delen over hun persoonlijke levensstijl. De gegevens worden gedurende een week verzameld, waarna op dinsdag 2 oktober de resultaten worden geanalyseerd, gevisualiseerd en geïnterpreteerd.

Wereldomspannend

De uitslag wordt bekend gemaakt op events in New York, Londen en Singapore. De mobiele app is momenteel beschikbaar voor Android. Een iOS-versie volgt later deze week. Rick Smolan zegt: “Mijn doel van dit project is om de wereldwijde discussie over Big Data aan te wakkeren. Big Data kan zowel slim als dom worden ingezet en dat laatste vormt een gevaar als we niet voorzichtig zijn, want net als alle nieuwe technieken kan het ook worden ingezet voor onbedoelde toepassingen."

In beeld brengen

In maart van dit jaar stuurden Rick Smolan en Jennifer Erwitt meer dan honderd fotografen, redacteuren en schrijvers de wereld over om Big Data te ontdekken en te zien of het helpt grootse uitdagingen aan te pakken. "Ze kijken dus of Big Data echt waardevol is voor de mensheid", meent Smolan.

Deelnemers zien via de app ook wat anderen hebben ingevuld. Via de sensoren op hun smartphone brengen gebruikers hun dagbesteding in kaart. Met die meetgegevens kunnen ze hun zogenoemde ‘data- dubbelganger’ vinden – een combinatie van hun eigen gezicht (mits een foto is geupload) en die van een ander persoon waarvan de data het meest overeenkomt. Dat ziet er dan uit als op de volgende afbeelding:




Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.