Management

Privacy
bank

AP stuurt banken brief na onrust over analyse betaalverkeer

Bank mag betaalverkeer niet analyseren voor reclame.

4 juli 2019

Bank mag betaalverkeer niet analyseren voor reclame.

Banken mogen het betaalverkeer van hun klanten niet zomaar analyseren en gebruiken om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een brief aan de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).

De AP schreef de brief nadat in de afgelopen weken veel mensen hebben gebeld en gemaild om hun zorgen te uiten over de plannen van ING, waarover ook Kamervragen zijn gesteld. De bank heeft onlangs zijn 'privacy statement' gewijzigd en klanten daarvan op de hoogte gesteld. ING wil betaalgegevens gaan gebruiken voor direct-marketingaanbiedingen. Daarbij gaat het overigens uitsluitend om aanbiedingen voor producten of diensten van de bank zelf. Vijf jaar geleden kondigde ING ook al dergelijke plannen aan, maar dan voor producten van derden. Het plan van ING is nu dat iedere klant automatisch mee zou doen aan het nieuwe systeem. Klanten die hier niet van gediend zijn, moeten zich afmelden.

Spelregels nogmaals uitgelegd

In de brief roept de Autoriteit Persoonsgegevens alle banken op om goed te kijken naar hun beleid rond direct marketing. AP zet nog eens duidelijk uiteen wat de spelregels zijn voor banken als zij de betaalgegevens voor andere doeleinden willen gebruiken dan oorspronkelijk de bedoeling was toen de klant een rekening opende.

“Betaalgegevens geven zo’n beetje een compleet beeld van iemands leven”, stelt AP-bestuurslid Katja Mur in een persbericht. “Waaraan besteed je je geld, van welke verenigingen ben je lid, met wie ga je om, welke patronen zijn zichtbaar? Daarom vindt de AP het belangrijk de bankensector te wijzen op de privacyregels.”

ING heeft laten weten de brief van de AP te bestuderen en is ook met de autoriteit in gesprek. Een woordvoerder benadrukt dat ING nog niet is gestart met het sturen van persoonlijke aanbiedingen voor relevante ING-producten en diensten op basis van transactiegegevens. Verder verzekert de bank dat voorlopig ook niet te zullen doen. Als klanten aanbiedingen ontvangen is dat niet op basis van transactiegegevens, maar omdat ze klant zijn bij ING.

Ook plannen bij andere banken

AP zegt aanwijzingen te hebben dat meer banken betaalgegevens van klanten verwerken voor reclamedoeleinden. De NVB heeft laten weten dat de Nederlandse banken graag in gesprek gaan met de AP over de mogelijkheden om betaaldata te gebruiken. “De AP laat in haar brief weinig mogelijkheden om klanten op basis van betaaldata te wijzen op andere producten van de bank, ook niet als dat evident in het belang van de klant is”, luidt de reactie van de bankenkoepel.

De NVB vraagt zich af hoe de visie van de AP zich verhoudt tot ‘een toekomst waarin data voor veel bedrijven steeds belangrijker worden’. Ten slotte merkt de NVB op dat het gebruik van betaaldata voor marketingdoeleinden door banken door de voorganger van de AP wel werd toegestaan, ‘terwijl de privacyregels op dit punt niet veranderd zijn’.

De AP betwijfelt of de verwerking van ING in overeenstemming zal zijn met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Volgens de privacywaakhond moeten banken een verenigbaarheidstoets uitvoeren als zij persoonsgegevens voor andere doeleinden willen verwerken dan de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens aanvankelijk zijn verzameld. Deze toets is niet verplicht als de verwerking voor andere doeleinden berust op toestemming van de betrokkenen of er een wettelijke verplichting is.

Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.