Beheer

Security
Anti-phishingles maakt werknemers ABN Amro boos

Anti-phishingles maakt werknemers ABN Amro boos

Onderwerp van de bewustwordingsactie was niet goed gekozen

© Shutterstock
24 november 2017

Onderwerp van de bewustwordingsactie was niet goed gekozen

Een actie om werknemers van ABN Amro bewust te maken van de gevaren van phishing is niet in goede aarde gevallen. Werknemers kregen een mail waarin werd verteld dat voor hun inzet een Echo Dot ontvingen. Ze hoefden alleen maar hun gegevens in te vullen nadat ze op een link hadden geklikt.

De mail ligt gevoelig omdat het kerstpakket eind vorig jaar werd geschrapt en in deze nep-phishingmail werd beloofd dat het management nu een mooi gebaar wilde maken.

 

Tegen De Volkskrant zegt een woordvoerder van de bank dat het onderwerp wellicht verkeerd gekozen is, maar dat de mail niet was bedoeld om te kwetsen. Een echte phishingmail speelt nu eenmaal in op gevoelens, zegt de woordvoerder. De bank vindt het van belang dat zijn medewerkers scherp blijven op phishing, omdat “een bank veel waardevolle informatie heeft en moet dus goed beschermd zijn tegen digitale indringers”.

Medewerkers hadden kunnen herkennen dat mail niet door de bank zelf verstuurd was, stelt ABN Amro. De afzender was ABN Armo.ml en er was een naamloze ondertekening door 'het management team'. Klikte het personeel op de bijgeleverde link, dan kregen ze te lezen dat ze in de val getrapt zijn.

Bewustwording

Dat de bank haar werknemers bewust wil maken van de gevaren van phishing, is geen slecht idee. Uit onderzoek van hoster BIT onder ruim 1000 kantoorwerkers in Nederland blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders valse links en e-mailadressen niet herkent. Het gros is er van overtuigd dat ze dat wel heel goed kunnen.

 

5
Reacties
Lowlander 28 november 2017 11:52

"....werknemers ABN Amro boos over nep-phishingmail...."
Waarschijnlijk zijn dit de medewerkers die blind op de link hebben geklikt. Dit zegt genoeg over deze werknemers....

poppe wijnsma 27 november 2017 12:27

Ik hoop dat de medewerkers veiliger omgaan met mijn persoonsgegevens, dan met hun eigen persoonsgegevens.
Als het kerstpakket niet aan de orde was gebracht dan had men zo wie zo niet gereageerd.
Prima actie van ABN, moeten meer bedrijven doen, bij het omgaan met persoonsgegevens van anderen dient men alert te zijn, dat mis ik dus bij het ABN personeel.
Zou het bij een andere bank beter zijn of heeft omzetten geen zin??

anoniem 27 november 2017 12:03

Aangifte doen van het versturen van phishing email. Lijkt mij strafbaar.

Gijs 27 november 2017 08:55

Dit is precies het soort onderwerp dat in een phishing mail gebruikt wordt.
Ik mag toch hopen dat er geen enkele medewerker in getrapt is. Hij zijn namelijk wel MIJN gegevens waar ze mee werken.

Het blijft natuurlijk sneu dat ze vorig jaar geen kerstpakket gehad hebben.

JGM vd Zanden 24 november 2017 12:12

Beter dan een 1 april grap. Goede actie van de bank. Die medewerkers moeten niet zeuren gewoon beter opletten, net als wij consumenten.....

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.