Innovatie & Strategie

Artificial Intelligence
Amazon komt met slimme winkelwagen

Amazon komt met slimme winkelwagen

Klant hoeft alleen nog maar de spullen in de winkelwagen te leggen, tas in te pakken en de winkel met boodschappen te verlaten.

Dash Cart © Amazon
15 juli 2020

Klant hoeft alleen nog maar de spullen in de winkelwagen te leggen, tas in te pakken en de winkel met boodschappen te verlaten.

De Amerikaanse retailer Amazon heeft een slimme winkelwagen ontwikkeld waardoor klanten niet meer langs de kassa hoeven om af te rekenen. De Dash Cart is straks te gebruiken in een supermarkt in Californië die later dit jaar open gaat.

Om de boodschappen in de winkel te kunnen doen heeft een klant een Amazon-account en een smartphone nodig. De winkelwagen heeft camera’s en sensoren waardoor kan worden gezien welke artikelen in de winkelwagen worden gelegd. “Een combinatie van algoritmen voor beeldherkenning en sensoren”, zegt Amazon daar zelf over.

Daarnaast heeft de wagen een ingebouwde weegschaal waarmee de klant verse producenten kan wegen. Aan de hand van een digitale code die handmatig wordt ingevoerd, weet de winkelwagen dan om welk product het gaat en voegt het systeem het artikel toe aan de lijst met boodschappen. De winkelwagen beschikt ook over een scanner om coupons te kunnen scannen en een scherm waar de klant kan zien wat er in de winkelwagen ligt.

Lege winkelwagen

Een klant hoeft niet langs de kassa. Als de klant de boodschappen uit de winkelwagen haalt, de wagen leeg achterlaat en de winkel verlaat, worden de boodschappen automatisch via de gekoppelde creditcard betaald. Het is de bedoeling dat de Dash Cart wordt gebruikt voor kleine tot middelgrote boodschappen waarbij de klant met een of twee boodschappentassen de winkel verlaat.

Door het gebruik van deze technologie wil Amazon de winkelervaring verbeteren en wil zich zo differentiëren van andere supermarkten. Het bedrijf experimenteert al een tijdje met nieuwe winkelervaringen. Zo heeft het Amazon Go locaties, waar het snacks en kleine maaltijden verkoopt. Ook daar hoeven bezoekers niet langs een kassa en betalen ze zo gauw ze de winkel verlaten.

Ook Microsoft stapte in 2019 in de supermarktwereld. Samen met Kroger zetten de softwaregigant twee testwinkels op. Kroger is een grote Amerikaanse supermarktketen.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
2
Reacties
Bop 22 juli 2020 18:22

Mijn ervaring met al gangbare systemen in supermarkten is dat het niet TE 'slim' moet worden. Dat verhoogt alleen maar de kans op vergissingen en fraude.

- Zelf-scan vind ik prima, maar dan wel pas bij de uitgang via een loopband. Op die manier kan ik in één keer alles registreren en via de loopband in tassen stoppen.
- Zelf-scan de kar in is in de praktijk te rommelig. Zelfs in één keer aan het eind in de kar is onhandig doordat men dat dan in veel te beperkte ruimte moet doen en ook niet makkelijk in kan pakken.

In alle gevallen is voor de supermarkten maar te hopen dat ze 'enigszins' toezicht weten te houden. We weten allemaal dat lang niet iedereen te vertrouwen is.

Deze nieuwe versie van Amazon lijkt op het 2e scenario. Waarbij ik me afvraag of ze ook rekening hebben gehouden met de praktijk van een klant die 'toch maar niet/toch maar wel' een produkt neemt, of in een ander aantal.

Bop 22 juli 2020 18:10

Ter verduidelijking. De 'rietteler' heeft geen betrekking op dakdekkers.
Bedoeld wordt een handelaar/verkoper.
Kiest u zelf voor de nuance en duidelijkheid, zeg maar.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.