Innovatie & Strategie

Artificial Intelligence
telefoon

AI helpt oplichters met imitatiestem voor CEO-fraude

Fraudeurs zetten AI met succes in om stem van CEO te imiteren.

© Unsplash Rawpixel.com
2 september 2019

Fraudeurs zetten AI met succes in om stem van CEO te imiteren.

De kracht van kunstmatige intelligentie (AI) wordt niet alleen ingezet voor deepfake video's om mensen te misleiden. Oplichters hebben AI benut om de stem van een CEO te imiteren voor het uitvoeren van fraude. Een Engelse topmanager is gefopt door wat de stem leek van de CEO van het Duitse moederbedrijf. Opdracht tot geld overmaken, met daarna nog geruststellend belletje ter bevestiging van de uitgevoerde overboeking.

De telefoon ging, in maart dit jaar, bij de CEO van een Brits energiebedrijf. Aan de lijn was de CEO van de Duitse moedermaatschappij. Tenminste, het leek die hogere topmanager te zijn. De opdracht was om een dringende betaling te doen. Klinkt bekend? Ja, dit is het draaiboek van de beruchte CEO-fraude, waar onder meer bioscoopketen Pathé eerder al voor is gevallen. Alleen wordt CEO-fraude tot op heden per mail - al dan niet goed gespoofed - uitgevoerd. Maar in dit geval klonk het op een heel ander gebied bekend; de stem klonk bekend. Dankzij AI.

Met (nep)nazorg

De opdracht van hogerhand om 220.000 euro over te maken aan een Hongaarse toeleverancier is dan ook gehonoreerd. De topmanager van het vooralsnog niet bekend gemaakt Britse energiebedrijf heeft de overboeking gedaan. Hij heeft daarna nog een belletje van 'de CEO' gekregen dat het overgemaakte bedrag echt op zeer korte termijn vergoed zou worden, vanuit het moederbedrijf dus. Alleen gebeurde dat vervolgens niet, zo schrijft The Wall Street Journal.

Toen er een derde telefoontje kwam van de vermeende CEO werd de Britse topmanager toch achterdochtig. Het uitblijven van de verrekening plus de nieuwe spoedopdracht voor een belangrijke betaling hebben tot argwaan geleid. Ondanks het feit dat de gebelde bestuurder de stem van de bellende CEO herkende. De desondanks gewekte argwaan is omgezet in actie. Of eigenlijk: in het niet nemen van de gevraagde actie. De tweede overboeking is niet gedaan en er is alarm geslagen.

Stemsoftware

Ondertussen bleek de eerste overboeking via Hongarije te zijn doorgesluisd naar Mexico en andere locaties. Verdachten zijn vooralsnog niet in beeld. De verzekeringsmaatschappij van het getroffen bedrijf meldt aan The Wall Street Journal dat het politie-onderzoek naar deze fraudezaak is afgerond. Daaruit is gebleken dat de fraudeurs gebruik hebben gemaakt van commerciële software voor het genereren van menselijke stemmen. In dit geval is niet slechts een stem aangemaakt, maar is met AI een specifieke stem nagemaakt. Van een CEO, om CEO-fraude te evolueren.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.