Management

Branche
Joost Farwerck

Aanhalen broekriem helpt KPN aan hogere winst

Nieuwe CEO Farwerck vindt dat strategie KPN op koers ligt.

Joost Farwerck © KPN
29 januari 2020

Nieuwe CEO Farwerck vindt dat strategie KPN op koers ligt.

KPN heeft boekjaar 2019 afgesloten met een hogere winst op een lagere omzet. Het telecomconcern voerde zijn winstgevendheid op geholpen door kostenbesparingen.

Ook in het slotkwartaal van het jaar trok de onderneming de broekriem verder aan, om daarmee onder meer de concurrentiedruk bij mobiele telefonie het hoofd te bieden. Verder werden niet-kernonderdelen verkocht.

De totale opbrengsten liepen vorig jaar met 2,7 procent terug tot bijna 5,5 miljard euro. In de laatste maanden van vorig jaar werd een omzet van iets minder dan 1,4 miljard euro geboekt. Bij alle segmenten, te weten Consumer, Business en Wholesale was afgelopen kwartaal sprake van krimp. Op jaarbasis wist alleen Wholesale, waarbij diensten aan andere providers worden aangeboden, de omzet licht op te voeren. De omzetkrimp bij deze divisie in het vierde kwartaal was volgens KPN volledig aan de recente verkoop van een datacenter toe te schrijven.

De operationele winst over heel 2019 kwam uit op ruim 1 miljard euro. Dat was op jaarbasis ruim een kwart meer. In het slotkwartaal van 2019 steeg deze winst met 9,2 procent tot 202 miljoen euro.

Verdubbeling van de winst

Onder de streep resteerde na de maanden oktober, november en december een bedrag van 84 miljoen euro, tegen een tekort van 47 miljoen euro een jaar eerder. Over heel 2019 werd een winst van 614 miljoen euro geboekt. Ruim twee keer meer dan in 2018 overbleef.

Volgens de nieuwbakken topman Joost Farwerck ligt KPN op koers met zijn strategie. Het bedrijf wist de kosten in het laatste kwartaal van 2019 met 38 miljoen euro terug te brengen. Daarmee kwam de besparing over heel het jaar uit op 141 miljoen euro.

Meer glasvezel

Volgens Farwerck wordt de uitrol van glasvezelnetwerk versneld. In het slotkwartaal van vorig jaar werden 50.000 huishoudens aangesloten. Daarmee komt het totaal aantal gerealiseerde aansluitingen vorig jaar op 120.000. Om het eerdere gestelde doel van 1 miljoen extra huishoudens eind volgend jaar te bereiken zal KPN verdere inspanningen moeten leveren.

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
1
Reacties
Don van Riet (oud KPN strateeg) 30 januari 2020 09:57

Tja als je in retail geen klanten weet vast te houden is het logisch dat alleen wholesale waar veel klanten automatisch binnenkomen als ze in retail van aanbieder zijn gewisseld nog kan groeien. De huidige CEO is de oude wholesale baas en was op die post prima op zijn plek. Met binnenkort alle premium en B producten als XS4ALL, Simyo en Telfort opgeheven, wordt KPN sterker dan ooit een wholesale+ of nutsbedrijf. Zeg maar van KPN dichtbij naar KPN inside. Op zich niets mis mee, maar je zou hogere aspiraties verwachten. Het opnieuw oppakken van de verglazing is wel een positief punt, maar komt nu wel in een periode van significant lagere cashflow te vallen. Een eerdere start was financieel gezien beter geweest, dus beleggers zullen daar niet blij mee zijn. Omdat ik de huidige eigen/vreemd kapitaal verhouding niet meer ken, weet ik niet hoe zwaar dit zal wegen. De huidige, omgekeerde rentelasten maakt het maken van schulden voor diepteinvesteringen sowieso tot een ander verhaal dan vroeger het geval was..

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.