Overslaan en naar de inhoud gaan

Zeven tips om 'appmoord' te voorkomen

Vandaag en morgen vindt in San Francisco de conferentie Mobile Beat 2013 plaats. De nieuwssite Venture Beat ziet er aanleiding in om de beperkte levensduur van mobiele applicaties onder de aandacht te brengen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De site verwijst naar doorlopend onderzoek van het blog Flurry, dat sinds 2009 de trouw – of liever trouweloosheid – van gebruikers van apps onderzoekt. Duldde in 2009 maar 25 procent van de gebruikers een mobiele app minstens 90 dagen, in 2012 was de zogeheten ‘retentie’ opgelopen tot 35 procent – nog steeds een laag percentage.

Grote verschillen in houdbaarheid tussen soorten apps

Tegelijk daalde de gebruiksfrequentie van gemiddeld 6,7 keer naar 3,7 keer per week. Het onderzoek van Flurry wijst bovendien op grote verschillen tussen soorten apps. In de categorie ‘financiële budgettering’ overleeft slechts 10 procent van de apps de eerste 90 dagen. Het langst houdbaar blijken weer-apps (55 procent), naslag-apps (54 procent) en apps die sportuitslagen (51 procent) en nieuws (50 procent) bieden.

Volgens Helpshift uit San Francisco, dat zichzelf aanprijst als de eerste mobiele helpdesk ter wereld, hebben ontwikkelaars het zelf in de hand hoe lang wispelturige gebruikers hun apps trouw blijven. Daarbij gaat het bedrijf er op voorhand van uit dat de app in kwestie nuttig, goed ontworpen en aantrekkelijk is – zonder die kenmerken kun je het als aanbieder sowieso schudden. Reviews met slechts één ster in de App Store stoten potentiële gebruikers immers bij voorbaat af.

Alle tips voor ontwikkelaars op een rij

De zeven tips die Helpshift aan appmakers geeft op een rijtje:

  1. Alle clichés over de eerste indruk gaan ook voor apps op. Een kwart gooit een gedownloade app al na één keer openen weer weg. Zorg dus dat je nieuwe gebruikers begroet met nuttige boodschappen en een rondleiding door de app.
  2. Leer je gebruikers kennen, onderzoek wat bepaalde groepen binnen en buiten je app doen. Probeer uit te vissen waarom sommigen ‘power users’ worden en anderen deserteren.
  3. Begin met testen van alternatieve ontwerpen zodra je meer informatie over je gebruikers hebt.
  4. Zorg voor ongeëvenaarde service en ondersteuning. Laat gebruikers die vragen hebben, last hebben van bugs of gefrustreerd raken door een update niet in de kou staan. Ze zouden de app kunnen wissen en als ze hun afkeer op sociale media rondbazuinen ben je nog verder van huis.
  5. Breng constant verbeteringen aan, mede op basis van tests van alternatieve ontwerpen. Nieuwe features en content helpen verveling onder je gebruikers te voorkomen.
  6. Probeer weggelopen gebruikers terug te halen door ze op de hoogte te stellen van recente verbeteringen.
  7. Houd de bovengenoemde punten continu en standvastig vol.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in