Adobe scoort met software-abonnementen

Adobe Systems is bezig met de overstap naar een nieuw bedrijfsmodel. Dat is niet meer gebaseerd uit eenmalige inkomsten uit de verkoop van licenties maar uit abonnementen, die een gelijkmatiger inkomstenstroom opleveren.
Abonnementenmodel trekt meer klanten
Doordat de prijs van een abonnement lager is, trekt Adobe nieuwe klanten aan voor zijn producten. Bovendien hebben klanten met een abonnement minder de neiging om productversies over te slaan en zo langere tijd helemaal geen inkomsten voor Adobe te genereren. Een abonnee kan altijd over de laatste versie beschikken.
In het eind november afgesloten kwartaal namen 326.000 klanten een betaald abonnement op de productsuite Creative Cloud. Daarin zitten applicaties als Photoshop, Illustrator en Dreamweaver. Adobe verwacht dat het aantal betalende abonnees dit boekjaar zal oplopen tot 1,25 miljoen.
Omzetprognose aan de voorzichtige kant
In het lopende, 1e kwartaal van zijn nieuwe boekjaar verwacht Adobe een omzet tussen 950 miljoen en 1 miljard dollar. Met die prognose is het bedrijf opnieuw aan de conservatieve kant. Analisten gaan uit van 1,07 miljard dollar. De verwachte winst is zelfs maar half zo hoog als financieel analisten voor mogelijk houden: 26 tot 32 dollarcent per aandeel, wat overeenkomt met circa 95 tot 116 miljoen dollar.
Over het hele boekjaar 2013 rekent Adobe op een omzet van 4,1 miljard dollar en een winst van 1,40 dollar per aandeel (circa 510 miljoen dollar).
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee