Voorkom digitale blaadjes op het spoor

Antoni sprak over de invoering van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) en het Automatic Train Operation (ATO). Het eerste heeft tot doel de veiligheid op het spoor te vergroten door Europabreed te standaardiseren op treinbeïnvloedingsystemen, spoorwegseinen en de apparatuur in seinhuizen. Automatic Train Operation is een nieuw systeem dat het mogelijk moet maken treinen uit zichzelf te laten rijden.
Internetveiligheid wordt makkelijk vergeten
De integratie van deze systemen met de al in gebruik zijnde systemen is complex. Er moeten interfaces worden gebouwd die nooit voor 100 procent te testen zijn, waarschuwt Antoni. Daarom is het ontwerp cruciaal. “Als de systemen die met elkaar moeten integreren complex zijn, dan kun je vergeten dat je een goede veiligheid of internetbeveiliging kunt bewerkstelligen."
Daarom is het van het grootste belang dat nu in deze fase de vertegenwoordigers van assetmanagement, spoorveiligheid en cyberveiligheid in nauwe samenwerking de vereisten formaliseren en vervolgens de interface definiëren. Gaten in de internetbeveiliging moeten in het ontwerp worden uitgesloten. "Als we niet aan de toekomst denken dan kost het veel. Niet alleen geld, maar misschien ook mensenlevens.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee