Overslaan en naar de inhoud gaan

Voordelen en valkuilen van IT-platformen

Platformen zijn in de wereld waarin we nu leven niet meer weg te denken. In mijn vorige blog vertelde ik al over de toegevoegde waarde van platformen voor consumenten, maar ook binnen de IT. In deze blog kijken ik naar zowel de voordelen als de valkuilen van het gebruik van B2B-platformen.
Digitaal netwerk
© Shutterstock
Shutterstock

Platformen ontstaan door goed te luisteren naar klanten en eindgebruikers. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com. Klanten willen niet van website naar website klikken, maar het liefst alles op dit platform uitvoeren. Ze willen bij één aanbieder zaken doen en vinden het prettig dat deze leverancier het bestellen, betalen en afleveren geïntegreerd aanbiedt. Zoals bijvoorbeeld bij Bloomon. Zij hebben een eigen platform waarop klanten verse bloemen kunnen bestellen en betalen. Ook binnen de business to business-omgeving heeft de eindgebruiker wensen als het gaat om het gebruik van een platform. Eindgebruikers willen niet van de ene naar de andere applicatie switchen en geen informatie kopiëren en plakken in een ander scherm. Ze willen verzekerd zijn van de juiste, gecentraliseerde informatie in het systeem. Het gebruik van een platform vervult al deze wensen en levert dan ook veel voordelen op.

Voordelen van platformen

Het gebruik van platformen binnen B2B verandert organisaties en businessmodellen en heeft dan ook vele voordelen:

  • Meer transparantie: het ontstaan van platformen heeft gezorgd voor een toename in transparantie, zowel richting de eindgebruiker als richting andere organisaties.
  • 360° klantbeeld: het serviceniveau richting de klant of eindgebruiker neemt toe. Dankzij de inzet van een platform, kunnen bedrijven een 360° klantbeeld creëren. Hierdoor is inzichtelijk waar iedere klant behoefte aan heeft en zo kan hij op een personaliseerde manier benaderd worden.
  • Integratiemogelijkheden nemen toe: de technologie van online platformen is gebaseerd op open standaarden en dat maakt het koppelen van toepassingen van derde partijen eenvoudiger. Op deze manier kunnen organisaties de dienstverlening richting klanten eenvoudig en snel uitbreiden.
  • Hogere productiviteit: samenwerken op een platform verhoogt de productiviteit, wat ook het werkplezier bevordert. Kopiëren van data is immers verleden tijd en door de integratie van applicaties kunnen collega’s beter samenwerken.
  • IT-afdeling wordt ontlast: door de eenvoudige koppelingen van de platformen is de IT-afdeling substantieel minder tijd kwijt aan het onderhouden van koppelingen.

Ze zeggen weleens: ieder voordeel heeft zijn nadeel. Het werken in en met platformen is niet zonder valkuilen, maar ik ben ervan overtuigd dat we veel van deze valkuilen kunnen omzeilen:

  • Dataopslag: platformen verzamelen veel data, maar voor gebruikers van platformen is niet altijd duidelijk wat hiermee gebeurt. Zorg dus voor heldere communicatie en beveiligingsmaatregelen die garanderen dat de informatie-uitwisseling alleen via geautoriseerde lijnen plaatsvindt.
  • Sturen op gedrag: platformen weten meer van de klant of eindgebruiker en kunnen gedrag sturen. Het is daarom belangrijk om gedragsregels op te stellen en transparant te opereren richting gebruikers. Zo wordt eventueel ongewenst gedrag voorkomen.
  • Vendor lock-in: één allesomvattend IT-platform kan leiden tot vendor lock-in. Het veranderen van leverancier kan hierdoor mogelijk veel kosten of ongemak met zich meebrengen. Dit geldt echter al minder als het een technologieplatform betreft waar verschillende leveranciers op samenwerken.

De voordelen van het werken met platformen zijn helder. Uiteraard zijn er valkuilen, maar als je het mij vraagt, wegen de valkuilen niet op tegen de voordelen die een platform ons kan bieden. Zorg wel dat er goed rekening gehouden wordt met partners op platformen en maak duidelijke afspraken.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in