Australië wil techbedrijven voor nieuws laten betalen

Naast betaling voor inhoud, behandelt de code kwesties als toegang tot gebruikersgegevens, transparantie over algoritmen en rangschikking van inhoud in nieuwsfeeds en zoekresultaten op de platforms.
Toekomst medialandschap
"Met deze veranderingen staat niets minder dan de toekomst van het Australische medialandschap op het spel", aldus Frydenberg op een persconferentie. De minister zei dat wetgeving die de code implementeert de komende weken in het parlement zal worden geïntroduceerd en "aanzienlijke boetes" zal bevatten die de technologiebedrijven honderden miljoenen dollars kunnen kosten.
Hoewel de code uiteindelijk van toepassing zou kunnen zijn op elk digitaal platform dat Australische nieuws gebruikt, zei Frydenberg dat het zich in eerste instantie zou richten op Facebook en Google, twee van 's werelds rijkste en machtigste bedrijven.
Advertentieinkomsten
Het initiatief van Australië wordt wereldwijd nauwlettend gevolgd, aangezien nieuwsmedia overal ter wereld zien dat steeds meer onlineadvertentie-inkomsten naar Facebook, Google en andere grote technologiebedrijven gaan.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee