Overslaan en naar de inhoud gaan

Juniper: ISP’s moeten waarde toevoegen aan hun product

“Serviceproviders zullen, zeker onder de huidige economische omstandigheden, niet investeren in hun netwerk, als het consequent anderen zijn die aan de diensten die over het netwerk gaan verdienen”, meent Kim Perdikou, executive vicepresident bij Juniper Networks. “Daardoor is de kans groot dat de capaciteit van de netwerken geen gelijke tred houdt met de toename van het dataverkeer.”
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Perdikou schetst dat het verkeer over sommige netwerken de afgelopen jaren met 60 procent groeide, terwijl de opbrengsten voor de serviceproviders hooguit met 10 procent stegen. “Voor veel gebruikers is het een vanzelfsprekendheid te beschikken over voldoende bandbreedte. Die ervaring zou kunnen verdwijnen.” De topvrouw wijst er daarbij op dat de eindgebruikers steeds intensiever gebruikmaken van het netwerk: “Het downloaden van video’s en het kijken naar livetelevisie-uitzendingen eisen veel van het netwerk, terwijl downtime of vertraging minder dan ooit geaccepteerd worden. Tot voor kort kon je voice nog voorrang geven op andere data, inmiddels is veel van het netwerkverkeer kritisch.” Een andere ontwikkeling is dat het netwerk voor uploaden dezelfde kwaliteit moet bieden als voor downloaden. “Cloud computing maakt ook uploaden tot een bedrijfskritisch proces.”Als onderliggende oorzaak voor het feit dat de providers wel investeren, maar te weinig verdienen, wijst Perdikou op de directe relatie die is ontstaan tussen de contentproviders en de eindgebruikers. “Die laatsten betalen wel voor hun mp3- of videodownload, maar niet aan de netwerkeigenaar.”Hoewel er al veel concurrentie is op het gebied van online services, wijst Perdikou op de unieke info die de serviceproviders hebben: zij weten waar de eindgebruiker zich bevindt, wie die gebruikers zijn en welk toestel ze gebruiken. Ook de gebruikers zelf gebruiken steeds vaker services waarbij (gps-)plaatsbepaling nodig is. Perdikou: “In Engeland deden we een experiment waarbij televisiekijkers tijdens de eerste helft van een voetbalwedstrijd konden kiezen uit restaurants op maximaal 5 kilometer van hun huis. Tijdens de rust werden de gerechten naar de kijker gebracht.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in