Vodafone opent aanval op KPN en kabelaars

Stevige concurrentie
"De mobiele markt in Nederland is zeer competitief. Er zijn vier spelers met een eigen netwerk waarvan er twee landelijke 4G-dekking hebben. Maar op de vaste markt is nog ruimte", zei topman Shuter tegen het ANP. "De grote jongens hebben samen 90 procent in handen en de concurrentie is de laatste jaren alleen maar verder gemarginaliseerd."
Van mobiel naar vast
Vodafone wil putten uit het klantenbestand en de sterke positie die het al heeft als mobiele provider. "Steeds meer mensen willen al hun diensten, mobiel en vast, bij dezelfde aanbieder halen'', zei Shuter. Het bedrijf wil zich met name van de concurrentie onderscheiden met flexibiliteit. "Klanten stellen hun eigen pakket samen. Ze nemen internet af, de rest is optioneel'', aldus directeur Gerard Overmars van Vodafone Thuis.
Onbelemmerde toegang
Van essentieel belang voor Vodafone is een ongehinderde toegang tot de infrastructuur van rivaal KPN, omdat het bedrijf zelf geen landelijk dekkend vast netwerk heeft. Het bedrijf heeft daarover commerciële afspraken gemaakt met KPN, maar rekent volgens de twee bestuurders ook op stappen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
KPN wil zijn controlerende belang in glasvezelbedrijf Reggefiber verder uitbreiden. Daar moeten wat Vodafone betreft sterkere garanties tegenover staan dat andere aanbieders tegen gelijke voorwaarden en tarieven toegang behouden tot het netwerk van dat bedrijf.
Europese uitspraak
De ACM beslist pas over Reggefiber nadat de Europese Commissie zich heeft uitgesproken over de voorgenomen fusie tussen Ziggo en UPC. De deadline daarvoor staat op 3 november aantaande.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee