Sterke kwartaalcijfers Amazon dankzij Kindle

Het aantal ‘actieve’ klanten steeg met 17 procent tot 98 miljoen. Volgens financieel directeur Tom Szkutak blijven consumenten ondanks de economische crisis bij Amazon kopen dankzij de lage prijzen en het brede assortiment van de webwinkel.
Dat Amazon allang niet meer alleen een boekwinkel is, blijkt uit de omzetverdeling. Afgelopen kwartaal waren elektronica en ‘algemene producten’ zoals tv-toestellen en kantoorspullen goed voor 43 procent van de totale omzet, ofwel 2,36 miljard dollar. De verkoopstijging in deze categorie bedroeg 44 procent. De verkoop van media zoals boeken, cd’s en dvd’s nam met 17 procent toe tot 2,93 miljard dollar.
Ruim 30 procent van Amazons omzet is afkomstig van derde partijen die hun producten via de webwinkel van Amazon aanbieden in ruil voor een percentage van de opbrengst, Amazon splitst deze cijfers niet uit naar groeipercentage.
De resultaten van Amazon pieken traditioneel in het vierde kwartaal. Amazon verwacht dat de omzet van jaar op jaar met 21 tot 35 procent zal toenemen en daardoor uitkomst op 8,13 tot 9,13 miljard dollar. De operationele winst stijgt naar verwachting met 10 tot 56 procent naar 300 tot 425 miljoen dollar.
Boekwinkelketen Barnes & Noble introduceerde vorige week onder de naam Nook een eigen e-bookreader. Amazon stelde daar donderdag een prijsverlaging voor de internationale versie van zijn e-reader Kindle tegenover. Het apparaat kost voortaan 259 dollar, 20 dollar minder dan de introductieprijs van twee weken geleden.
Amazon kondigde verder aan dat het in november software uitbrengt waarmee Kindle-gebruikers hun elektronische boeken ook op een Windows-pc kunnen lezen. De e-readers van Barnes & Noble en Sony kunnen dat al langer. De Kindle gebruikt een bestandsformaat dat niet uitwisselbaar is met andere leesapparaten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee