'KPN en Vodafone misleiden consument'

Deze vorm van het in rekening brengen van telefoonkosten wordt internationaal 'smart pricing' genoemd. KPN is aan het begin van dit jaar overgegaan op deze vorm van factureren, Vodafone deed dat op 6 september. 'Smart pricing' is niet verboden, maar bij wet is vastgelegd dat er duidelijk moet worden vermeld hoe dergelijke kosten worden berekend. "En dat gebeurt niet", aldus Kohnstamm.
SRM dient naar aanleiding van de uitkomsten vandaag tegen zowel KPN als Vodafone een klacht in bij de Reclame Code Commissie. In een reactie zegt KPN de dagvaarding ontvangen te hebben. Een woordvoerster van KPN zegt dat het bedrijf ook vindt dat het voor klanten helder moet zijn wat ze moeten betalen. "We bieden klanten de keuze te betalen per minuut of per seconde."
Volgens Kohnstamm meldt Vodafone op zijn website dat het "gesprekskosten afrondt op hele minuten'. "Maar Vodafone rond uitsluitend naar boven af en dat wordt met het Nederlandse woord 'afronden' niet bedoeld en consumenten interpreteren dit ook anders."
Vodafone heeft naar aanleiding van de klacht van Kohnstamm vanochtend versneld de mededeling op zijn website onder abonnementsinformatie aangepast. Daar staat nu: "De gesprekskosten worden naar boven afgerond op hele minuten." De verandering stond volgens de woordvoerder al op de rol. "Die hebben we nu versneld doorgevoerd. We willen er geen onduidelijkheid over laten bestaan." Vodafone stapte recent over het 'opronden' omdat de marges onder druk staan en er tegelijk grote investeringen in het netwerk nodig zijn om de toename in het dataverkeer aan te kunnen.
Bij KPN is de mededeling dat gesprekken altijd naar boven worden afgerond op hele minuten te vinden in een te downloaden toelichting op facturen. Kohnstamm: "Het ultieme bewijs van misleiding: voor aanschaf wordt de waarheid verhuld en na aankoop kan de consument, met de nodige moeite, vinden hoe het zit."
SRM heeft door marktonderzoekbureau The Choice uit Amsterdam een marktonderzoek laten verrichten onder 400 Nederlandse consumenten. De resultaten ondersteunen de stelling dat er sprake is van misleiding: 49% vindt de communicatie over de 'smart pricing' onduidelijk en 65% vindt na uitleg van de betekenis de communicatie hieromtrent misleidend.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee